3.6.2013

Ristiäiset 9.9.2012

Tajusin, että enhän ole tätäkään vieläkään tehnyt, joten tässä se nyt tulee.
Meidän poika sai nimen Kevin Cristian (sukunimi) 9.9.2012 ja oli silloin iältään 1kk 5pv.
minulla oli päälläni oma rippimekkoni

Tilaisuus oli pieni, vain lähisuku ja Kevinin kummit.
Paikalla siis oli Rasmuksen vanhemmat ja sisarukset, Rasmuksen mummo ja vaari (toiset ovat jo kuolleet), minun äiti ja hänen miesystävänsä, mummi ja pappa (toisella mummilla hiukka eri uskonto) ja Kevinin kolme kummia. +pappi, tietenkin.

Kummeiksi valittiin minun hyvä ystävä, Rasmuksen hyvä ystävä sekä eräs ns.perhetuttu.
Se oli juuri sopiva määrä kummeja. Ristiäisissä yksi luki sen jonkun tekstin pätkän raamatusta, yksi piti sylissä, kun kastettiin ja yksi kuivasi pojan pään.

Emme olleet kertoneet pojan nimeä etukäteen kenellekkään, vain minä ja Rasmus tiedettiin se. Kävin kuitenkin ottamassa K-kirjaimen ranteeseeni ennen ristiäisiä ja jouduinkin sitä sitten piilottelemaan.

Nimen valitseminen tapahtui loppujen lopuksi aika helposti. Oltiin jo heti päätetty, että poika saa isänsä sukunimen. Minö kirjailin koko raskaus ajan erilaisia nimiä ylös, mitkä olivat mielestäni kivoja. Rasmus ei sanonut mihkään koskaan mitään mielippidettä. Pakko tilanteessa Rasmus keksi yhden ainoan nimen: Klaus, josta minä en pitänyt yhtään. Kun Rasmus oli lähdössä armeijaan, sanoin, että jos hän ei kerta kykene miettimään noinkin ´´vaikeaa`` asiaa, niin hän sanoo sitten vaan kyllä tai ei. Ehdotin Kevin Klaus. -Se käy. Parin päivän päästä tuli viesti, että ´´mitäs jos toinen nimi olisikin Cristian?`` Ja olin enemmän, kuin tyytyväinen.

Kevinin kaste mekko ompelutettiin 27-vuotta sitten minun veljeni kastemekoksi. Veljeni jälkeen sitä on pitänyt minun serkkuni, sitten minä ja viimeimmäksi Kevin. Kaste mekon nauhat ovat vain vaihettu sitten aina vaan sukupuolelle sopivaksi, eli muilla oli vaaleansiniset nauhat ja minulla vaaleanpunaiset. Minun mummini on sitä kaikki nämä vuodet säilyttänyt. Ristiäisissä Kevinin toisena pukuna oli sitten ed hardyn body, jonka yksi kummeista oli ostanut.



Kevin oli hirmu reipas koko tilaisuuden ajan, ei itkeny yhtään!
Tarjoiluina oli tilattuna kala- sekä lihavoileipäkakkua, täytekakkua, tuulihattuja, pasteijoita ja ostettu pipareita. Pöydissä oli aivan ihania kukka-asetelmia ja meillä oli yksi äidin tuttu sielä tarjoilemassa ja hän itseasiassa oli ne kukka-asetelmatkin tehnyt.


Lahjoiksi Kevin sai:
Yhdeltä kummilta valokuvakehyksen, johon kaiverrettiin nimi, mittoja, kelloaika, syntymäpäivä

toiselta kummilta muumi-hammasrasian, johon kaiverrettiin nimi

ja kolmannelta kummilusikan, jossa myös nimi, kelloaika, mitat ja syntymäpäivä kaiverrettuna

minun äiti osti hopeisen ranneketjun laatalla, jossa on kaiverrettuna nimi ja syntymäpäivä
Rasmuksen isovanhemmilta suomileijona kaulakoru

minun isovanhemmat maksavat Kevinin sairasvakuutusta

Rasmuksen vanhemmat antoivat nallepuh vauva-aikakirjan

2 kommenttia:

  1. Kiva oli lukea teidän ristiäisistä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No hyvä, etten nyt sitten ihan turhaan kirjottanu! :)

      Poista

Kiitos kommentistasi ♥