31.10.2013

Kevinin päivähoidon suunnittelu & hakeminen

Kuten moni varmaan muistaakin, olen käynyt yhden vuoden jatko-opintoja, jonka aikana tulin raskaaksi ja jonka jälkeen jäin kahden vuoden äitiysvapaalle.
Olen ollut yhteydessä kouluni opinto-ohjaajaan sekä opintosihteeriin. Kouluni jatkuu 12.8.2014.
Olen hoitanut jo Kevinin hoitojärjestelyt niin pitkälle, kuin vain suinkin voin tässä vaiheessa, eli hakemus on jätetty. Hyvissä ajoin, kyllä, ainakaan kukaan ei voi sitten sanoa, että laitoin hakemuksen liian myöhään.

Meille oli alkuun päivänselvää, että yritetään saada Kevin hoitoon tuohon alakerran päiväkotiin. Noh sieltä alkoikin tutkiskelun jälkeen löytymään vikoja. mm. se, että hoidossa on tosi monta lasta ja todella pienet tilat. Heille aidatussa ulkotilassa ei ole muuta, kuin pieni hiekkalaatikko ja sellainen teline, jossa on tasanne, jonne pääsee portaita ja josta lähtee pieni liukumäki. Ei muuta.
Seuraavaksi löydettiinkin kyseisen päiväkodin pääpiste, joka on vain kahden minuutin kävelymatkan päässä meiltä. Se näytti ulkoa tosi kivalle. Iso rakennus, tosi iso piha, jossa oli hyvin aidattu keinutkin, ettei kukaan vaan juokse alle. Päätettiin hakea sinne.

Kuitenkin ihan alunperin olen toivonut saavani Kevinin ryhmäperhepäiväkotiin. Tämä idea tuli jälleen mieleeni ja selailin netistä alueemme ryhmiksiä, ja niitähän löytyi. Kaksi pistettä oli 5-15min. kävelymatkan päässä ja molemmilla pisteillä oli kaksi ryhmää, joissa 12 lasta ikähaarukalla 1-5v.

Vertailussa päiväkoti, perhepäivähoitaja, ryhmäperhepäiväkoti:

Päiväkoti on kait se perinteisin. Paljon lapsia, jokainen tarvii jotain ja hoitajia liian vähän.
Tilat ovat kuitenkin usein isot ja aktiviteettejä lapsille on paljon. Usein myöskin ulkoilutilat ovat laajemmat, kuin kahdessa muussa vaihtoehdossa.
Minua kuitenkin hirvittää laittaa vasta juuri 2v. täyttänyttä isoon ryhmään, isoon tarhaan.

Perhepäivähoidosta mulla ei ihan hirveästi ole tietoa, koska siitä mulla ei ole minkäänlaista kokemusta. Ilmeisesti se on niin, että yksi hoitaja hoitaa lapsia kotonaan. Tästä on varmasti moni muukin, kuin vain minä kuullut vaikka mitä kauhutarinoita.
Itseäni siis pelottaa tuossa, että hoitaja onkin todella huono eikä hoida hommiaan niinkuin pitäisi, eikä kukaan koskaan kertoisi sitä minulle.

Ryhmäperhepäivähoidossa on kodinomaiset puitteet, pieni ryhmä, muutama aikuinen. Minun korviini siis täydellistä.
Tehtiin päiväkotiryhmän kanssa pieni askartelu, kun olin koulun harjoittelussa ♥
(Nimet sutattu)
Lapset saivat kuvailla, millainen on hyvä kaveri, ne kirjoitettiin käsien ja jalkojen jälkiin, jotka liimattiin puuksi.

Mihin päädyttiin?
Varmaan ei kovin vaikea ole arvata, että haimme ryhmäperhepäiväkoti paikkaa.
Hakemukseen sai laittaa kolme toivetta ja nämä kaikki kolme mitä laitettiin, ovat samalta alueelta. Meiltä sinne kerrostaloille kestää n.10min.
Sitten piti miettiä sitä, että minähän kuljen reittiä aamulla kotoa-hoitoon-juna-asemmalle, iltapäivällä asemalta-hoitoon-kotiin. Eli tärkein on se, että kerkiän ajoissa junaan aamulla. No sieltä hoitopaikalta ei kestä asemalle kuin n.5min, eli ei mitään hätää.

Hakeminen:
Netistä katselin paikkojen nimet ja osoitteet ja luin tietoa kyseisistä paikoista. Tulostin Vantaan kaupungin sivuilta päivähoitohakemuksen ja täytin sen.
Kaupungin sivuilla luki: ´´Paperiset hakemukset voi palauttaa joko päiväkotiin tai postitse toimistosihteereille päivähoitotoimistoon``
Me sitten lähdettiin tutustumaan siihin reittiin, mitä pitkin vien aina Keviniä hoitoon (mikäli sieltä paikka saadaan) ja samalla pysähdyttiin ryhmäperhepäiväkodille jättämään hakemus.

Heti, kun päästiin ulko-ovelle, tuli mies ovelle iloisesti tervehtimään. Kysyin, voinko jättää hoitopaikka hakemukseni heille, mies ei osannut auttaa ja hihkaisi paikalle vanhemman naishenkilön. Rasmus ja Kevin odotti ulkona, kun minä juttelin sisällä naisen kanssa.
Sanoin, että olen täyttänyt hoitopaikka hakemuksen ja haluaisin jättää sen heille, koska netissä luki, että niin voi tehdä. Nainen sanoi, että heidän päätoimipiste on muualla eikä heillä ole sisäistä postia, joten jos se ei mene meille liian hankalaksi, hän toivoisi meidän vievän sen sinne pääpisteelle. Sanoin, että toki tuo onnistuu. Sitten nainen kysyikin, että mihin me haetaan ja kerroin, että itseasiassa se heidän ryhmiksensä on meillä ykkös hakuna ja heidän viereinen pisteensä toisena. Nainen riemastui täysin ja alkoi hössöttämään, että ´´itseasiassa me kyllä ollaan viemässä huomena muutakin postia, joten kyllähän me tämäkin saadaan vietyä, anna vain minulle niin se kyllä menee perille! Voi miten ihanaa, toivotaan, että lykästää ja saatte paikan!`` Hän myös kyseli Kevinin iän jne.
Kun olin lähdössä, hän tuli vielä ulko-ovelle kurkkimaan ja näki Kevinin ´´voi siinähän hän onkin`` , hymyili lempeästi ja vilkutteli.
Paikasta jäi minulle heti todella hyvä fiilis, minä todella todella toivon, että Kevin saisi sieltä paikan!
Asia ikäväkyllä selviää vasta kuukautta ennen tarvetta, eli heinäkuussa. Jännätään. Kamalinta olisi, jos ei saataisi mitään noista kolmesta mitä toivottiin, vaikka näin hyvissä ajoin laitettiin hakemukset.

Millaisia mielipiteitä & kokemuksia muilla on päiväkodista/perhepäivähoidosta/ryhmiksestä?

2 kommenttia:

  1. koulu alkaa 12.4.2014? Mun on ihan pakko kysyä, onko kirjotusvirhe...tai että miks ihmeessä se alkaa just ennen kesälomaa :o? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noniin, kiitos huomautuksesta, korjasin asian!
      Äh mikä ajatuskatkos tullut... Ajattelin samaan aikaan, että Kevin täyttää 2v. 4.8.14 ja sittenpä yhdistinkin sen koulun alkuun muodossa 12.4.14.... Joooo siis koulu tosiaan jatkuu 12.8.2014!

      Poista

Kiitos kommentistasi ♥