7.3.2014

Miten olen muuttanut ruokailuja?

Aikoja sitten, kun olin fitfarmin superdieetillä, meillä vaihdettiin tuotteita paremmiksi laihdutusta ajatellen.
Mitä meillä on siis muutettu?

Ennen meillä käytettiin valion laktoositonta maitoa, koska niissä oli pisimmät päiväykset ja olin niitä tottunut kotona juomaan. Sitten ne vaihdettiinkin rasvattomaan versioon. Alkuun rasvaton maistui järkyttävälle, mutta äkkiä siihin tottui. Silti nykyään ei ole mikään ongelma kylässä juoda jotain muuta maitoa, vaikka kotona käytetäänkin vain rasvatonta.
Sen sijaan meillä vierailevat ihmiset välillä kammoksuvat rasvatonta maitoa.
Kevin ei ole tissimaidon ja korvikkeen jälkeen juonut muuta, kuin rasvatonta.

Sitten juustot. Ennen oli ihan mitä juustoja sattui, mutta sitten tajusin, että niissäkin on se kevyempi versio. Nykyään vakkari juusto meillä on oltermannin kevyt könttijuusto.
Välillä tahdon hemmotella ja ostan kahvin sekaan leipäjuustoa, mutta harvemmin.

Mehukeitot vähäkalorisia. Niitä on hyvä laittaa maustamattoman maitorahkan joukkoon.
Jugurtteja ei meillä juuri syödä (paitsi Kevin), sensijaan maustamattomat ja välillä maustetutkin proteiinirahkat menee välipaloiksi hyvin.

Dieetillä loppui mehun juonti. Alkuun teki pirun tiukkaa, olinhan ennen lipittänyt monta lasia päivässä laimennettavaa tiivistemehua. Nykyään ei tee edes mieli. Olen puolenvuoden aikana juonut valehtelematta kerran mehua, koska Kevin ei jaksanut juoda pillimehuaan loppuun ja siinäkään ei ollut lisättyä sokeria yhtään.
Nyt n. kuukausi sitten tajusin, etten ole aikoihin jonut limujakaan. Ne kun tulivat kuvioihin light muodossa ostettuamme limukoneen. En silloinkaan juonut tosin kuin pari lasia päivässä, mutta yhtäkkiä nekin vain jäivät. Nykyään juon vain rasvatonta maitoa ruualla, kupin - kaks kahvia ja muuten vain vettä sen 2½ litraa päivässä.

Ollaan vaihdettu kaikki pastatuotteet täysjyvään, eli vaaleasta tummaan.
No niiden käyttöä on muutenkin pyritty vähentämään, samoin, kuin perunan, mutta eihän me karpata kuitenkaan, joten käyttö ei tule koskaan täysin loppumaan.
Yksi millä on näppärä korvata peruna, esim. keitoista on vaihtaa sen tilalle bataattia ja/tai lanttua!

Salaattien ja kasvisten määrää on pyritty lisäämään. Meillä ei olla oikeastaan koskaan kunnolla syöty salaattia, niin, että olisi lautasmallin mukainen annos. Harvemmin on tullut tehtyä salaattia ruuan kaveriksi, ja jos on tehty - ei sitä ainakaan ole syöty. Tässä skarpataan kokoaika.

Niin ja mikä tärkeintä: Ruoka-annosten koon pienennys ja oikeat ruokailuvälit!
Raskausaikana vedin varmaan kolmen ihmisen edestä ruokaa, mutta synnytyksen jälkeen se ihan itsestään pieneni mun normi ruoka-annos kokoon, joka on oikeasti melko pieni..
Viimeaikoina olen myös kiinnittänyt enempi huomiota ateriarytmiin, koska ennen olen syönyt säännöllisen epäsäännöllisesti.
Ateriarytmi auttaa kehoa tajuamaan, että kyllä sieltä ruokaa tulee jatkossakin, jolloin keho ei ala niin kiivaasti varastoimaan rasvoja. + ihmisillä jotka on kovia napostelemaan, auttaa säännnöllisesti syöminen, koska nälän tunne ei koskaan pääse liian pahaksi, on kokoaika sopivan kylläinen olo.
Ideaalinen ruokailuväli on 3 tuntia, mutta sekin on jo hyvä, jos sen onnistuu pitämään haarukassa 2-4 tuntia.

Kuva googlesta

Onko teillä parannettu ruokailuja pikkumuutoksilla? Miten?

Seuraavaksi tulossa juttua mun aamupalasta ja välipaloista.

4 kommenttia:

  1. Haluaisin niin kans vaihtaa meidän ruuat samanlaisiin kun mitä te.. mut mun mies ei suostu.. :/ Tein tummaa pastaa täs yks päivä. ja mies ei syönny. Eli jos haluaisin syödä terveellisemmin joutuisimme ostamaan kaiken tuplana, eli siis tummaa ja vaaleeta. Mikä tulisi liian kalliiks.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei :/ Miehet on välillä vähän vaikeita!
      Ootko yrittänyt selittää hänelle, mitä hyötyjä niiden vaihdosta on? Nehän on vatsaystävällisempiäkin ne tummat, ja makuun tottuu kyllä nopeasti :)
      Kokeileppas joskus laittaa tummaa ja vaaleaa sekasin, etkä mainitse asiasta hälle mitään, miehet eivät välttämättä tuollaista huomaa ;) Jos menee mukisematta alas, niin sitten voit sanoa, että menihän se tummakin :D

      Poista
  2. Anonyymi16.9.14

    Entiedä millä dieetillä olet oikein ollut mutta rasvaton maito on pahinta myrkkyä varsinkin kasvavalle lapselle! Kun maidosta poistetaan kaikki rasva kemiallisesti, jää jäljelle vain bakteerit jotka tulevat tässä poisto prosessissa! Muista myös että light tuotteet voivat usein olla jopa lihottavampia/vaarallisempia kuin normaalit sokeroidut ja rasvaiset versiot.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmmm aika jännä juttu sitten, että neuvola nimenomaan suositteli rasvatonta myös lapselle... sama noissa light tuotteissa, niitä ammattilainen suositteli käytettävän jos jotain mehuja yms. Käyttää, mutta itse en ole aikoihin juonut mitään mehuja tai limuja

      Poista

Kiitos kommentistasi ♥