28.4.2014

FitMom VK 3/15 & mikä HIIT- treeni?

Syömisten korjaaminen tuntui hurjan vaikealta pääsiäis herkuttelujen jälkeen, varsinkin kun se ei ollut pelkkä herkuttelu, joka veti ruokailut retuperälle, vaan ateriarytmitkin olivat hukassa.
Päätin olla pitämättä tällä viikolla ollenkaan herkkupäivää, vaikka normaalisti perjantai tai lauantai on ollut sellainen päivä, kun voi vähän syödä namia.


Liikkumiset:
Ma: -
Ti: reipas vaunu lenkki 30min & Treeni: vatsa, kyljet, syvät vatsat & kävely 1h
Ke: HIIT treeni & treeni: kädet, rinta
To: -
Pe: Treeni: jalat, peppu
La: kävely 1h  (ei auttas puolustella, mutta ei vaan jaksanu enää yöllä treenata, kun oli kokopäivän & illan loikkinut tikkaita ylös alas ja muutenkin kokoaika liikkessä hääräten kaikkea.)
Su: HIIT treeni & Treeni: vatsa, kyljet, syvät vatsat



Mikä HIIT - treeni?
HIIT tulee sanoista High Intensity Intervall Training, eli supertehokas intervallitreeni.
HIIT on pikatreeni, johon ei tarvita välttämättä mitään välineitä. Se sisältää vuorotellen hitaampia jaksoja ja spurttijaksoja. Parhaiten tämän suorittaa kävelyllä ja juoksulla, mutta tätä voi soveltaa muihinkin lajeihin ja käyttää myös laitteita/painoja apuna.
Itse tykkään tehdä HIIT - treenin joko ennen lihaskuntoa, taikka heti aamusta tyhjällä vatsalla.
Tämän pitäisi polttaa rasvaa jopa paremmin, kuin aerobisen. Harjoitus parantaa myös kuntoa ja sydämen toimintaa.
HIIT - treenit on helppo rakentaa itselle sopivaksi.
Huonokuntoisemman kannattaa aloittaa lyhyemmillä ajoilla ja lisätä kunnon kasvaessa kiertoja tai spurttijaksojen pituutta.

Itse olen tehnyt näin:
• lämmittely
• 20sec juoksua täysillä
• 10sec kävelyä
• 20sec juoksua täysillä
• 10sec kävelyä
• jatkuu samalla kaavalla niin kauan, että 20sec spurtteja tulee 8 kertaa.

• huili ja sama uusiksi

Yhteen kierrokseen noilla ajoilla menee 4min. Eli se ei todellakaan vie päivästä isoa palaa!

Jos kiinnostaa, niin kannattaa lukaista TÄMÄ ja TÄMÄ artikkeli.

sitten ne mitat:
maha: 78cm
reisi: 52cm
peppu: 90cm
paino: 58kg oli pari päivää sitten 57.8kg, mutta tietysti nousi tähän aamuun....


Nyt seuraavalta viikolta en kerkiä kirjoittamaan erillistä FitMom päivitystä, joten VK 4&5 tulee sitten aikanaan samassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi ♥