20.12.2014

Luukku 20: Opiskeluni - Seurakuntajakso

Lupasin kertoa pätkissä tuosta koulusta jota käyn, eli Järvenpään seurakuntaopiston lapsi- ja perhetyön perustutkinnosta.
Olen kirjoittanut erikseen ammattitaitoatäydentävistä sekä ammatillisista oppiaineista, mutta tälle jaksolle päätin tehdä oman postauksensa, koska tämä on melkoisen erilaista muihin opintoihin verrattuna.

Eli meillä oli kuuden viikon työssäoppiminen seurakunnassa. Sitä ennen piti tietysti opiskella aihetta.
Aineina meillä tähän liittyen oli:
Raamattu ja sen maailma
Näillä tunneilla käytiin läpi raamatun kertomuksia, milloin mitäkin on tapahtunut Raamatun mukaan ja kuinka näistä kertomuksista voisi lapsille kertoa.
Meidän piti myös esitellä ryhmissä muulle luokalle joitain kertomuksia ja Raamatun henkilöitä.
Lopuksi oli koe, jossa oli kolme osiota: 1. osio oli, että opettaja näytti joitain kuvia ja niistä piti tietää mihin raamatun tapahtumaan se kuuluu ja onko se uudesta- vai vanhasta testamentista. 2. osio oli raksi ruutuun onko väittämä oikein vai väärin. 3- osio oli ryhmätyö, jossa piti miettiä kuinka itse ajattelee raamatun kertomuksista ja miten raamatun kertomukset sopivat alkuräjähdys teoriian.
Sain kokeesta 20/24 pistettä ja ryhmätyö 4/4 pistettä ja koko kurssista 3

Kristillinen kasvatus
Näillä tunneilla myöskin käsiteltiin Raamatun kertomuksia.
Mietittiin/opittiin millaista on kristillinen kasvatus.
Lapsen uskonnollista kehitystä ja hengellisen kasvun tukemista.
Harjoiteltiin hartauden tekemistä
Ja tehtiin myös Kristillisen kasvatuksen materiaalikansio. Siihin piti valita jokin raamatunkertomus ja miettiä mikä siinä on tärkeää lapsen kannalta. Kertomuksesta piti myöskin löytää kansion teema.
Kertomuksen ja teeman pohjalta piti kasata erilaisia ideoita (aiheeseen liittyen) askarteluista, leikeistä, lauluista, rukouksista, liikuntatuokioista jne. Siis käsitellä asiaa mahdollisimman monipuolisesti. Piti myös tietenkin miettiä, minkä ikäisille tämä olisi hyvä ja millaisiin tilanteisiin sopiva.

Leikkiseikkailu
Näillä tunneilla käsiteltiin ensin kiusaamista ja käytiin erilaista teoriaa läpi.
Tehtiin ryhmissä omalle luokalle erilaisia leikkejä, joita voisi lasten kanssa leikkiä ja joista lapset voivat oppia jotain hyödyllistä.
Loppuaika käytettiin itse leikkiseikkailun suunnitteluun, joka me pidettiin kristillisen koulun ekaluokkalaisille.

Kotona piti vielä tehdä kirjallinen tehtävä, jossa piti pohtia yhteisöllisyyttä eritavoin.

Nukketeatteri
Tämä oli ihan mielettömän kiva kurssi!
Ensimmäisellä tunnilla meille esiteltiin erilaisia nukkeja (sorminuket, käsinuket, pöytänuket jne.) ja kerrottiin miten nukketeatteria järjestetään ja mitä siinä pitää ottaa huomioon.
Jäjestettiin myös ryhmissä lyhyt näytös arvotusta tutusta sadusta. Meillä oli se joku kolme pukkia, missä sillan alla asuu se peikko joka uhkaa syödä pukit, jotka menee sillan yli. Liikuteltiin pahvisia pukkeja ja peikkoa, jotka oli tikkujen päässä.

Muilla tunneilla tehtiin omia nukkeja. Tunnilla valmistettiin keppinukke ja käsinukke ja kotona piti tehdä jostain arkiesineestä nukke. Minun keppinukke on pupu, joka tulee esiin kukkaruukusta. Käsinukke on vähän huvittavan näköinen, koska tein naaman (vahingossa) vinoon, kyllä sen kai silti sammakoksi tunnistaa. Arkiesineenä käytin maalaus sutia, josta tuli kuningatar.
Näille nukeille piti myöskin keksiä nimet ja persoonallisuudet.

Viimiseksi tehtiin itse tarinat ryhmissä ja esitettiin ne valmistamillamme nukeilla muulle luokalle.

Tältä kurssilta sain kolmosen





Mitäpä sitten töissä tein?
Olin seurakunnalla luonnollisesti töissä.
Päähommani ja näyttöni oli päiväkerhossa ma, ti ja pe aamupäivisin. Kerhossa oli kirjoilla yhteensä 24 lasta, 3-, 4-, ja 5-vuotiaita. He tuotiin yhdeksäksi ja ensin he rakenteli palapelejä pöydissä, sitten oli aamupiiri/hartaus (lauluja, jumppaa, höpöttelyä, kynttilän sytytystä, rukousta ja kerrottiin tulevasta askartelusta) Ja sitten oli tosiaan se askartelu. Askartelun jälkeen oli vapaata leikkiä ja puoli 11 piti alkaa siivoomaan leluja pois. Sitten joku pieni ryhmä leikki/laulu ja käsienpesun kautta syömään mukana olevia eväitä. Ennen syömistä oli myöskin rukous. Syömisen jälkeen oli yleensä joku tarinan lukuhetki ja/tai laululeikkejä ja sitten pukemaan. Lapset haettiin puoli 12.
Sitten oli meidän puolentunnin ruokatauko ja kahdeltatoista tuli iltapäiväkerholaisia.

torstai aamupäivinä oli perhekerho tuohon samaan aikaan. Sinne tuli siis eri-ikäisiä lapsia vanhempien tai hoitajien kanssa ja heille oli askartelua, leikkiä, kahvia ja syömistä, vapaata jutustelua sekä hartaushetki.

Keskiviikko aamut oli suunnitteluaikaa.

IP-kerholaiset oli 1-2 luokkalaisia ja osa heistä oli ihan tosi haastavia.. Kielenkäyttö todella järkyttävää, ryhmäkuvaukset meni pieleen kun yksi itki kippurassa koko ajan, pari muksua kävi kimppuun jos joku asia ei miellyttänyt ja menipä siellä ikkunakin säpäleiksi.. Mutta mahtava opettavainen kokemushan tuo oli!

Näiden lisäksi kävin kahdessa muussa eri toimipisteessä tutustumassa sellaiseen vapaaehtoiseen ala-asteelaisten kerhoon, vauvamuskariin, avoimeen muskariin, perhekahvilaan.
Ja yhtenä sunnuntaina olin myös töissä, kun oli työpaikan 10v. juhla.

Työjakso kesti 6viikkoa, joista kaksi viimeistä oli näyttöviikkoja ja niiden aikana piti pitää kaksi hartautta ja kaksi muuta tuokiota. Näihin ei hirveästi saanut itse vaikutettua, koska seurakunnissahan mennään kirkkovuoden mukaan ja nyt oli joulun aika.
Minulle siis nakitettiin itsenäisyyspäivän askartelu, heidän jouluvaellus (jaoin tehtäviä, tein eri pisteille vuorosanat ja laulujen sanat pahveille, ja vedin itse kolme pistettä), jouluhartaus ja jouluaskartelu. Ja nämä tietysti toteutin sen mun ´´pääryhmän`` kanssa eli niiden pienten päiväkerholaisten kanssa.

Työohjaajalta sain arvosanaksi 2½, lopullisen arvosanan, jossa huomioidaan koko jakso ilmeisesti, antaa opettajat, mutta sitä en ole vielä saanut.

(TÄÄLTÄ) voi käydä lukemassa hiukan lisää työjaksostani

Kokemus tosi kiva, mutta ei ole sitä työtä mitä minä tahtoisin tehdä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi ♥