17.2.2015

Ammatilliset tutkinnonosat (kouluikäiset)

Taas kertauksena, semmoinen melko suppea mutta kuitenkin jotain infoa antava kirjoitus ensimmäisestä opiskeluvuodesta ja opinnoistani yleensä, löytyy TÄÄLTÄ
ja tuoreempi kirjoitus Ammattitaitoa täydentävistä tutkinnon osista, sekä ensimmäisen ja toisen lukuvuoden vapaasti valittavista & atto-valinnaisesta löytyy TÄÄLTÄ
Ja seurakuntajaksosta jutut löytyvät TÄÄLTÄ

Nyt vuorossa siis Ammatillisia tutkinnon osia

Leiri- ja retkitoiminta
Tämän suoritin aikuispuolen opiskelijhoiden kanssa heti lukuvuoden alussa, koska oma uusi luokkani oli käynyt tämän kurssin jo ensimmäisenä opintovuotena. He olivat olleet koko viikonlopun metsässä, ilmeisesti ihan lasten kanssa ja tehneet erilaisia tehtäviä. Mikäli olen oikein ymmärtänyt.
Itse olin vain 8tuntia kampuksella yhtenä lauantaina.
Meillä piti olla mukana omat eväät ja ulkoiluvarusteet.

Ensimmäisenä käytiin sisätiloissa läpi päivän ohjelma, jonka jälkeen mentiin järvenrannalle nuotion ääreen juomaan pannukahvia.
Ja siitä siirryttiin kantamaan kasa teltta tarpeita.
Tehtävänä oli olla kahdessa joukkueessa ja rakentaa annetuilla ohjeilla puolijoukkueteltta. Onneksi meidän joukkueessa oli kaksi miestä, sillä mulla ei ainakaan ollut aavistustakaan mihin mikäkin putki piti tunkea!
Teltan kasaamisen jälkeen piti tehdä työhön liittyvä laulu tai runo.
Ja kun molemmat joukkueet oli valmiita, piti teltat tietysti myös purkaa, pakata ja viedä paikoilleen.

Tuo olikin se mielenkiintoisin osuus, koska loppupäivä meni miettien turvallisuus asioita, jotka tulisi ihan aivoja käyttämällä tajuta ja juteltiin kaikkea leireilyyn ja turvallisuuteen liittyviä juttuja ja käytiin myös lenkillä.
Lopuksi vielä tehtiin ryhmissä oma leiri suunnitelma annetulle kohderyhmälle.

Tästä en saa numeroa, ainoastaan suoritusmerkinnän.



Sitten tuli vielä yllärinä, että mun pitää suorittaa myös leiri näyttö, jonka suoritan seuraavan kesäloman aikana.

Seuraavaksi ne aineet, mitä meillä oli seurakuntajakson jälkeen, ennen tätä työjaksoa, joka on aamu- ja iltapäivätoimintaa. Eli nämä kaikki aineet oli kuukauden aikana:

Kädentaidot
Nimen mukaisesti tehtiin käsitöitä, mitä voi 1.-2.luokkalaisten lasten kanssa tehdä.
Tehtiin sellainen kortin painanta ja savitöitä. Muuta ei ehditty, koska toisena pitkänä päivänä opettaja oli kipeänä ja viimisestä päivästä en tiedä, koska olin itse kipeä ja siellä oli joku sijaisena.

Draamakasvatus 3-kurssi
Tästä oli kaksi ekaa kurssia ekana vuotena ja nyt kolmos kurssi.
Meille pidettiin ensin prosessi draama pikku suden tarinasta ja sen jälkeen opetettiin kuinka prosessi draamaa tehdään ja meidän piti pienryhmissä tehdä omat prosessi draamat laulusta päivänsäde ja menninkäinen.
Sitten kerrottiin muulle luokalle ryhmissä siitä mitä oltiin saatu aikaisiksi ja vedettiin yksi osio käytännössä muille.

Kouluikäisen aamu- ja iltapäivä toiminnan ohjaus
Paljon teoriaa.. Säännökisä, lakeja, sisältöä...
Suunniteltiin ryhmissä mahdollisimman monipuolinen viikko-ohjelma IP-kerhoon, jossa yritettiin ottaa mukaan mahdollisimman paljon eri sisältöä (liikuntaa, kuvallista ilmaisua, musiikkia, mediakasvatusta ymymym.)

Aamu- ja iltapäivätoiminta seurakunnassa
Ensin meidän piti miettiä, miten kristillinen kasvatus ja eettisyys näkyi viime harkkapaikassamme. Sitten piti tehdä parin kanssa taas joku tuokio, jossa on kristillistä kasvatusta tai jokin eettinen näkökulma.
Tämä ja ylläoleva kurssi oli aika saman kaltaisia, mutta tässä oli myös koe. Tai voiko sitä kokeeksi sanoa.. Kolmen hengen ryhmissä piti materiaalia apuna käyttäen tehdä laaja kirjoitus Iltapäiväkerhon toiminnasta ja kehitellä siihin oma toimintasuunnitelma yms.

Kouluikäisen liikuntakasvatus
Tunnit aikapitkälle yhtä tyhjän kanssa jos rehellisiä ollaan. Eipä juuri mitään tehty, paria samaa leikkiä saatiin leikkiä kun vinguttiin hetki sitä, kun pitää vaan istua.
Suunniteltiin sentään liikuntatuokio lähikoulun 1.- ja 2. luokkalaisille/IP-kerholaisille, me siis järjestettiin koko hässäkkä luokan kanssa ja lapset tulivat sinne ja me ohjattiin. Heidän omat ohjaajat/opettaja ja meidän opettaja vaan istui juoruilemassa penkillä.
Lopuksi piti tehdä itsearviointi kurssista.

Tästä tuli jo numerot ja sain kolmosen.

Mediakasvatus
Ulkopuolinen kouluttaja tuli kertomaan mitä mediakasvatus edes on.
Keskusteltiin miten media on muuttunut meidän lapsuusajasta tähän päivään, mitä mieltä ollaan mediasuojelusta, miten itse käytetään mediaa jne.
Tehtiin myös yhdelle ala-asteelle mediatuokio, jossa oli mm. media-alias, media jana, valograffitteja, stop motion animaation tekoa... yhdeksän rastia, joilla lapset kiersivät ja meidän luokka oli jaettu ryhmiin ja kukin ryhmä ohjasi yhtä pistettä.
Lopuksi oli vielä koe, mutta jouduin juuri silloin olla kipeän Kevinin kanssa kotona, joten teen kokeen opintoglubilla heti työjakson jälkeen.

Muista kursseista, paitsi liikuntakasvatuksesta, ei ole vielä tullut numeroita, niissä tuppaa aina kestämään...
Nyt meillä on tosiaan 5vk (joista yksi (tämä) viikko on talvilomaa) taas työjaksoa. Ollaan aamupäivät ala-asteella auttamassa opettajaa ja klo 12--> ollaan iltapäiväkerhossa.
Olenkin tuosta jo viime lauantaina vähän kirjoittanut ja kirjoitan kyllä lopuksi taas koosteen koko työjaksosta.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi ♥