3.2.2015

Toinen puheterapia käynti

Tänään oli tosiaan se toinen käynti puheterapiassa, viime käynnistä ja pohjustuksen asialle voit lukea TÄÄLTÄ

Meille siis annettiin viime kerralla kotitehtäväksi listata Kevinin sanastoa ja jos tulee jotain uusia sanoja sekä harjoitella prepositioita leikin muodossa.

Voisin laittaa tuon sanaston nyt tähänkin, vaikkakin sieltä taitaa jotain puuttuakin:
mamma
pappa
vaava
eno
mumma/mummo
isi
äiti
kiitti/kiitoo
heippa
moimoi
joo
ei
nenä
korva
suu
tukka
jaaka (jalka)
pää
paippa (vaippa)
maamaa (maha)
kurkku
kukka
puu
auko (auto)
pyööä (pyörä)
pupka (pulkka)
lunka (lunta)
juna
tittaat (tikkaat)
alo (talo tai valo)
puuoa (puuroa)
ruukaa/uokaa (ruokaa)
että/vettä (vettä)
tyttö
rekka
kakka
pupu
bamba (banda)
pora
koukka (koukku)
ruuva (ruuvi)
anna/nanna
lintu/intu
pipi
renka (rengas)
kengä (kengät)
minä
rikki
korr/korraa (korjaa)
kato/tato
buss (bussi)
kiikkaa (kiikku/kiikkua)
kiija (kirja)
arra (tarra)
riepa (riepu)
kisss/kisa (kissa)
avaa
oppu/poppu (loppu)
zuiku (suihku)
peipä (leipä)
muna
nääkä (nälkä)
kitta (takki)
pauppaa/auppaa (kauppaan)
rokka
liiss (lisää)
tää (samaa tarkoittava, kuin ´´tämä``)
poro
kana
soosoo
haarukka

Uusia tullut näiden käyntien välissä eli kahdessa viikossa:
sylii
mukaa
pippaa (kippaa)
katki


Eli on hänellä aika paljon sanoja, vaikkakaan kaikki ei ole täydellisiä eikä niitä hirveästi käytä muutakun jos pyytää toistamaan perässä eikä hän niistä vieläkään muodosta juurikaan lauseita.
Viime käynnin jälkeen hän oppi tosin sen miten pystyy tehdä lauseen käyttäen yhtä sanaa ja elettä yhdessä; kysyin yhtenä päivänä, että mitä hän leikki tarhassa ulkona, niin hän vastasi:
´´lunka`` *pyörittää päätään* ´´pupka`` *pyörittää päätään* ´´auko prrrr`` = ei ollut lunta, ei ollut pulkkaa, joten leikki autolla.
Lisäksi osasi itse kertoa, että ´´korva pipi`` = korva on kipeä.

Terapeutti sanoi sanalistasta, että kun kerta on noinkin paljon sanoja niin ei hän ymmärrä miksei Kevin oppisi ihan pian yhdistämään niitä lauseiksi.



Prepositioita Kevin kyllä selvästi ymmärtää, koska osaa hakea ohjeilla esim. ´´hae äitin kännykkä pöydän päältä``  ´´katso sohvan alta`` ´´käy kissan viereen istumaan``



Tänään terapeutti teki testejä Kevinille:
•laittoi pöydälle erilaisia tarvikkeita ja katsoi mitä hän alkaa niillä tekemään ja me ei saatu auttaa eikä puuttua mihinkään.
Kevin hämmensi lusikalla mukissa ja tarjoili ´´juomaa`` meille, sitten hän leikisti söi lusikalla lautaselta ja harjasi harjalla nukke vaavan hiuksia, sitten omia hiuksia ja sitten vielä minun hiuksia.

•Sitten hän vaihtoi pöydälle nukkekodin sängyn, peiton, tyynyn ja nuken ja katsoi mitä Kevin niille tekee. Kevin laittoi tyynyn sänkyyn, nuken makoilemaan päälle ja peitteli.

• seuraavaksi oli nukkekodin pöytä, tuoli, pöytäliina, lautanen, haarukka, veitsi ja nukke.
Kevin alkoi käyttämään lautasta, haarukkaa ja veistä ihan oikein (vaikkei ole ikinä oikeita veistä ja haarukkaa käyttänyt samanaikaisesti), mutta ei tajunnut kattaa pöytää ja laittaa nukkea siihin syömään.

• Sitten hän antoi traktorin, peräkärryn, puupalikoita ja ukon.
Kevin laittoi puut kärriin, kärrin kiinni traktoriin ja ukon ajamaan.

• Seuraavaksi pöydällä oli kaikkia sekalaisia esineitä ja terapeutti pyysi aina näyttämään/antamaan jonkun tietyn jutun. Sitten hän ohjeisti esim. ´´laita avaimet sängylle``.
Näillä hän kuulemma katsoi miten lapsi tunnistaa sanoja ja ohjeita sekä sitä, ymmärtääkö lapsi puheen sisällön vai toimiiko esineiden kanssa vain niin, niinkuin oikeasti kuuluu.

Noiden testien mukaan Kevin ei ole kuin 2kk jäljessä keskiarvosta.

Sitten he taas teki kielijumppaa peilin edessä ja sitten pelattiin yhdessä kuva lottoa. Siitä ei tullut kyllä yhtään mitään, ei Kevin voinut sitä tajuta kun ei ole koskaan sitä pelannut.
Saatiinkin kotiohjeeksi pelata muistipelikorteilla niin, että laitetaan vaikka neljä kuvaa pöydälle ja niiden parit pinoon ja Kevinin tulisi yksi kortti kerrallaan laittaa vastavan kuvan päälle se kortti.
Eli yhdistellä samankaltaisuuksia.

Kotiin saatiin iso kaavake, johon pitää täyttää kategorioittain mitä sanoja Kevin ymmärtää ja mitä hän ymmärtää sekä sanoo. Mitä eleitä käyttää itsensä ilmaisuun ja osaako käyttää jotain esinettä korvaamassa oikean esineen käyttötarkoitusta, esim käyttääkö puupalikkaa kännykkänä.

Seuraava aika on tämänkuun 25. päivä


Huomenna luvassa heti perään toinen Kevinille pyhitetty postaus, mutta vähän laajemmalti kuin pelkän kielellisen kehityksen osalta, vuorossa nimittäin 2½v. kuulumiset

2 kommenttia:

  1. Kiva lukea näistä puheterapioista, meillä kun on 2-vuotiaalla sanat hukassa :) mielenkiinnolla ootan seuraavaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että on jotain iloa jollekkin näistä! :)

      Poista

Kiitos kommentistasi ♥