30.3.2015

opiskeluja: perhelähtöisen teoria

Eli taas vähän opiskelu juttuja, edelliset opiskelusta kertovat postaukset löytyy näistä linkeistä:
seurakuntajakso
ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat
kouluikäiset

Nyt oli taas vain kaksi viikkoa koulua työjaksojen välissä. Eli viimeksi oli kouluikäiset ja nyt seuraava harkka on päiväkodissa alle 3-vuotiaiden ryhmässä. Siitä ei ole näyttöä, mutta arvioidaan kuitenkin numeroin ja siihin vaikuttaa oma-aloitteisuus ja perheiden kohtaaminen. Lisäksi on vielä erikseen haastattelu perheelle.
Tietysti perhelähtöisyyttä otetaan huomioon kaikissa opinnoissa, koska se on yksi suurimpia osia koko työtä, mutta nyt tän kahden viikon aikana meillä oli erikseen tätä osa-aluetta koskevia kursseja.

Toinen kursseista oli Perhelähtöinen työ
Kurssin esittelyssä lukee näin: ´´Opiskelija oppii tuntemaan perheiden moninaisuutta, perheen kehitystä sekä vanhemmuuden eri rooleja. Opiskelija saa valmiuksia toimintaan perheiden kanssa sekä oppii suunnittelemaan tilaisuuksia ja tapahtumia perheille. Tavoitteena on perheen hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäminen.``

Ekat tunnit meillä meni siinä, kun oltiin kuuntelemassa kun kristinuskon pappi ja islaminuskon imaami jutteli ja kertoi näistä uskonnoista ja sitten paikallaolijat sai vapaasti kysellä kaikkea mikä mietitytti. Tämä oli siksi, että se kuului kurssiin siinä osin, että lastenohjaajan työssä kohtaa monista eri uskonnoista ja kulttuureista tulevia perheitä ja heihin kaikkii pitää osata suhtautua oikein, vaikka välillä tavat poikkeaakin kovasti toisistaan.
Muuta kurssilla käytyä oli eri perhetyypit (ydinperhe, yksinhuoltajaperheet, uusperheet, adoptioperheet, sateenkaariperheet, monikulttuuriset perheet, sijaisperheet ja lyhytaikainen perhehoito, lapsettomat perheet) Käytiin kaikki läpi yksitellen ja sateenkaariperheistä katsottiin myös video.
Lisäksi käytiin läpi perheen elämänkaari ja mistä lapsen hyvinvointi syntyy ja siitä päästiinkin perheen hyvinvointiin.
Sitten oli vanhemmuuden rooleja ja piti miettiä miten ne käytännössä toteutuu, miten ne eroaa perheen eri elämänkaaren vaiheissa, miten vaikuttaa lapseen jos joku rooli ei toteudu jne.
Sitten oli vielä niitä menetelmiä miten perhelähtöisyyttä ja yhteisöllisyyttä tuetaan.

Monille tuntui olevan työharkoissa yksi vaikeimpia asioita juurikin vanhempien kohtaaminen, joten yhdellä tunnilla piti ryhmissä pohtia opettajan antamia tilanteita, että mitä niissä voisi sille vanhemmalle sanoa.
Tältä kurssilta oli myös koe, mutta se oli aika simppeli ja enimmäkseen omien ajatusten pohdintaa.

Toinen kurssi oli nimeltään Elämänkaari
Se kulki tosi rinnakkain tuon toisen kurssin kanssa, mutta tämä ei ollut ihan niin teoria ja asia painotteinen kurssi.
Ensin saatiin ruututaulukot, joihin piti laittaa luokkalaisten nimet ja lisäksi keksiä joku hyvä asia omasta itsestä miksi on hyvä lastenohjaaja. Kun ruudut oli täytetty, pelattiin bingoa.
Leikittiin myös kuumaa perunaa ja hedelmäsalaattia. Juteltiin paljon parisuhteesta, miten siitä pidetään huolta, mitä ongelmia voi olla ja miten niistä selviää.
Toisilla tunneilla tehtiin ´´4 merkityksellistä kuvaa elämästäni`` siinä piti ekaan ruuttuun piirtää joku tärkeä muisto iässä 3-5v., toiseen iässä 10-12v. kolmanteen nykyhetkestä ja viimiseen joku mitä voisi tulevasuudessa olla.
Sitten piti kirjoittaa omia unelmia ja sitten oli vielä oman elämänkaaren tekeminen.
Lisäksi taas kaikkea teoriaa ja höpöttelyä eri elämävaiheista (lapsuus, nuoruus, aikuisuus, vanhuus), parisuhteista ja perheen kehityksestä.

Tänään oli ensimmäinen päivä uudessa työharkkapaikassa ja oli kyllä kivaa! Kirjoittelen työjaksosta enemmän myöhemmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi ♥