25.5.2015

puheterapia, kätisyys ja kuulomuisti

Tänään oli taas puheterapia. Neljäs käynti, lisäksi ollut yksi puhelin päivitys ja yksi tarhalla pidetty palaveri ilman terapeuttia.
Viimeisestä kunnon käynnistä oli aikaa jo reilu 2 kuukautta.
Tässä välissä Kevin on alkanut poimimaan sanoja lauseista enemmän ja uusia sanoja tuleekin päivittäin. Myös pidempiä/vaikeampia sanoja on opittu:
pesukarhu, vappubileet, vappupallo, ilmapallo, vesipallo, vesipullo, hiekkalaatikko, vapaapäivä, tarhapäivä, smuutie, kuorma-auto, kova nälkä, rilli ruokaa, Rasmus.

Tällä kerralla terapiassa kerroin ensin uudet sanat ja pyysin Keviniä toistamaan niitä perässä, terapeutti kirjoitteli kaiken ylös.

Sitten Kevinin piti tehdä sellaista kahden palan palapeliä, missä piti yhdistää aina eläin emo sen poikasiin. Kevinillä kesti hetki tajuta jutun ideaa ja sitten homma ei enään kiinnostanut, kun hän muisti, että kaapin päällä on leluja.

No saatiin palat yhdistettyä vikkelään ja sitten hän sai kaapin päältä dublot, ja terapeutin kanssa juteltiin Kevinin kehityksestä ja kerroin, että otettiin ne kuvat käyttöön sellaisiin tilanteisiin missä keskittyminen herpaantuu ja samaten otettu tarhassa kaikille kuvat käyttöön. Muuten kuvista ei ole enää tarvetta/hyötyä, koska Kevin osaa puheellisesti kyllä ilmaista mitä haluaa leikkiä, nälän, janon, sen, että haluaa jotain lisää jne. Eli kuvia tarvitaan kotona vain eteisessä ja suihkussa, kun on riski, että jätkä ´´repeää kaikista henkseleistä``. Nykyäänhän kotiin tulo on tosi rauhallista, kun hän jo itse heti ovella näyttää kuvia ja kertoo järjestyksessä ´´kengä poois, reppu poois, pesee käsi``
Kerroin myös mielikuvituksen kehityksestä ja sekin oli kuulemma tosi hyvä ja tärkeä juttu. Samalla hän seuraili taas miten Kevin leikki ja käytti sanastoa leikissä.

Sitten Kevin muisti peilin, jonka edessä he on tehneet kielijumppaa. Siinäkin oli kehitytty, kaikki liikkeet onnistuivat, vaikeammatkin ja terapeutti oli ihmeissään. Eikä itseasiassa olla edes muistettu harjoitella tota kielijumppaa kotona..
Kärki ärrä on tosin unohtunut, eli kaikki tulee kurkusta, joten sitä pitää taas aktiivisemmin treenailla.

Sen jälkeen pöydälle laitettiin monia kuvia ja mun piti pyytää aina tiettyä kuvaa, esim. ´´missä nalle on uimassa?`` ´´Missä nalle pesee hampaita?`` ja Kevinin piti sitten antaa ne kuvat mulle. Kaikki meni ihan oikein.

Kevin halusi vielä piirtää, kun näki, että terapeutti kirjoittelee paperille. No, se olikin tosi hyvä juttu, koska sitten terapeutti katsoi piirtämistä ja kysyi onko Kevin vasen kätinen. Vastasin, että ei, vaan käyttää molempia.
Terapeutti teki testin tähän liittyen: hän piirsi ihmisen pään ja vartalon, sitten hän piirsi aina toiselle puolelle jotain esim. korvan, käden, silmän, jalan jne. ja Kevinin piti piirtää sama toiselle puolelle. Huomattiin, että Kevin tekee keskellä käden vaihdon. Eli jos hän piirsi vasemmalle, niin kynä oli vasemmassa kädessä ja jos piti piirtää oikealle, vaihtoi hän kynän oikeaan käteen. Kotona huomasin, että ruokailussa tapahtuukin ihan sama juttu, väline on siinä kädessä, millä puolen lautasta noukittava asia on.
Terapeutti sanoi, että tälläisessä tapauksessa lapselle ei saa missään nimessä laittaa asioita valmiiksi toiselle puolelle vaan keskelle. eli esim. piirtäessä, kynät aluksi keskelle, ruokailussa välineitä ei saa laittaa sinne sivuun minne ne ´´kuuluu`` vaan keskelle lautasta, koska silloin lapsen aivoissa pitää tapahtua se valinta, kummalla kädellä aloittaa. Ja tätä pitää seurailla. Tästä ei ole mitään haittaa, vielä, mutta ristikkäistoimintaa pitää harjoittaa, koska kyllähän se vie ylimääräistä vaivaa ja aikaa, jos vaikka kirjoittaessa pitää aina puolessavälin sivua vaihtaa kättä. Ristikkäisyyden opetteluun saatiin ohje: laitetaan palapelin paloja tarkoituksella niin, että vasemmalle puolen lautaa kuuluvat palat tulee laudan oikealle puolelle ja toisin päin, ja pitäisi kannustaa siihen, että ei vaihda kättä siinä väälissä.
Tämä molempi kätisyys voi jäädä, mutta sen vakinaistuminen jompaan kumpaan käteen voi kestääkin ihan kuusi vuotiaaksi astikin.
Sen huomasin näitä kuvia ottaessani, että piirtäessä, Kevin ottaa kynäotteen vasemmalla- ja nyrkki otteen oikealla kädellä. Syödessä taas onnistuu paremmin oikealla kädellä (vaikka siinäkin molempia käyttää)


Oli myös puhetta muistista, kun on näkömuisti (Kevinillä tosi hyvä), toimintomuisti (tämäkin tosi hyvä) ja kuulomuisti, jota nyt pitää seurata että miten se luonnistuu, sitäkun pitää yhdistää myös ohjeiden noudattamisessa. Tähän saatiin ohjeeksi, että annetaan pitkiä ohjeita ja ihan leikin kautta vaikka niin, että laitetaan monia esineitä pöydälle ja pyydetään esim. ´´anna äidille auto, leego ja harja`` ja sitä ohjetta ei saa toistaa uudelleen kesken toimimisen, vaan nimenomaan katsoa, muistaako kaikki asiat mitä pyydettiin.
Testasin heti tänään ja näinhän se oli, että ei Kevin kyennyt muistamaan ja antamaan kuin aina yhden esineen. Kokeilin myös pyytää vain kahta asiaa, mutta aina tuli vain jompikumpi ja ilme oli aina sellainen, että jotain mun piti muistaa... mitähän se oli...
Eli tätä tosiaan nyt treenattava! Löytyhän syy siihenkin, miksei muissakaan ohjeissa toimita kaikkea, esim. ´´vie sukat pyykkiin, ota housut pois ja käy potalle`` ja asia on unohtunut sukkien pyykkiin laiton jälkeen, jolloin saa toistaa uudelleen ´´housut pois ja potalle`` silloin yleensä kyllä menee jo loppuun asti..

Seuraava käynti on taas vasta 2.7

Toivottavasti tykkäätte lukea näitä terapia ja kehitys juttuja, itsestä ainakin kiva, kun pystyy tarkistaa, mitä on milloinkin tehty ja missä kehitytty ja mitä uutta hoksattu!

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

7 kommenttia:

  1. Hyvin on Kevin edistynyt :) mun mielestä on tosi mielenkiintoista lukea näistä! Saa hyviä vinkkejä samalla, jos haluaa testata omaa lasta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että kiinnostaa, ja hei; enpä tajunnu et näistä voi olla hyötyy vaikkei oma lapsi oliskaa samas tilantees! :)

      Poista
  2. Tää oli mielenkiintonen postaus! Ensimmäinen kirjoitus, jonka sulta luin ja jatkankin samantien selailua vanhempiin teksteihin. Itse tulevana lastentarhanopettajana luen mielelläni lapsen kehitykseen liittyviä tekstejä :) Tämänlaisiakaan kaikkia asioita ei mahdu koulutukseen, joten asioista pitää/voi ottaa itse selvää. Kevin on älyttömän söpö!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kiva kuulla että tästä oli jotain hyötyä/iloa jollekkin! :) jos tämä aihe kiinnostaa niin kannattaa laittaa hakuun "puheterapia" niin pitäisi löytyä muutkin käynti "raportit" :)

      Kiitos! :)

      Poista
  3. Anonyymi31.5.15

    Mitä teette Rasmuksen kanssa yhdessä? Olisi kiva jos joskus tekisit postauksen siitä miten hoidatte parisuhdettanne kaiken hulinan keskellä ja miten saatte kahenkeskistä aikaa järjestettyä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen kyllä muutamankin kertaa aihetta sivunnut täällä, mutta voin toki tehdä asiasta ihan oman postauksenkin! :)
      Kiitos postaus ehdotuksesta, niitä otan aina ilomielin vastaan! :)

      Poista
    2. Itseasiassa, olenkin näköjään tehnyt jo asiasta oman postauksensa, se löytyy täältä:
      http://parempiayhdes.blogspot.fi/2013/12/parisuhde-aikaa.html

      Joten en nyt ehkä lähde toistamaan itseäni :)

      Poista

Kiitos kommentistasi ♥