9.10.2015

opinnot ennen avoimen harkkaa

Taas jatkuu opiskelu postaukset. Yhteisiä aineita (entiset ATTO-aineet) meillä ei enää tällä viimeisellä lukuvuodella ole, muuta kun äidinkieli 4, joka painottuu täysin opinnäytetyön tekoon. Muuten on vain ammatillisia aineita.
Ensiviikko on syyslomaviikko ja sen jälkeen alkaa avoimen varhaiskasvatuksen harkka(4vk)+näyttö(2vk)
Ja nyt tuttuun tapaan listaan tähän mennessä olleet opinnot, mitä ne on pitäneet sisällä.
Varoitus: tämä on pitkä postaus, mutta kurssien nimet on lihavoitu, jotta löytäisitte helpommin, jos haluaa lukea vain jostain tietystä kurssista, eikä lukea kaikkia läpi.

Arvot ja elämänkatsomukset
Ekalla tunnilla käytiin läpi mitä arvot, välinearvo ja epäarvo tarkoittaa, arvojen luokittelua.
Keskusteltiin mitkä on meille itselle tärkeitä arvoja ja miksi.
Sitten oli sellainen ihan kiva ´´jana``tehtävä, opettaja sanoi jotain, esim ´´raha tuo onnea`` ja meidän piti liikkua luokassa seinien välillä niin, ollaanko samaa mieltä, erimieltä vai jotain siltä väliltä ja aina joku vuorollaan joutui/sai perustella kantansa.
Toinen keveämpi juttu oli sellainen, että kirjoitettiin kymmenelle lapulle jokaiseen joku asia mitä pitää tärkeänä itselle, sitten ne piti laittaa järjestykseen 100-tärkein, 10-vähiten tärkeä. Sitten opettaja sanoi taas jotain joka myös on tärkeää ja meidän oli mahdollisuus ´´ostaa`` se, luopumalla jostain omasta arvostamme. Esim. opettaja ´´huutokauppasi`` maailman rauhan ja sen sai ostaa jollain omalla lapulla, numerointi oli siksi, että jos vaikka joku huusi lapulla arvolla jonka hinta oli 40 ja toinen huusi sen kuudellakympillä(60) niin toki se enemmän maksanut sai sen sitten.
       Yksi päivä oli etää tämän aineen etätehtävän tekoa varten. Tehtävässä piti kirjoittaa n.2 sivua omista elämänarvoista ja loppuun vielä joku motto, joka kuvastaa jotakin tärkeää omaa arvoa.

Yhdet tunnit vietettiin MAVA-ryhmän kanssa (maahanmuuttajia). Meidän piti selvittää eri kultuurien arvoja ja elämäntapoja ja ihan vaan tutustua näihin henkilöihin. Meidän sekä heidän luokka jaettiin pareihin ja näin yhdessä ryhmässä oli aina neljä ihmistä. Heille se oli suomenkielen tunti ja ohjeeksi saatiin, että ei missään nimessä mitään muuta kieltä saa puhua, jos he ei ymmärrä niin asia on yritettävä selittää toisella tavalla. Käytiin kävelyllä omissa ryhmissä ja juteltiin kaikkea. Minusta se oli ihan hirmu kivaa, mun ja Kristan kanssa oli mies Columbiasta ja toinen mies Italiasta ja oli mielenkiintoista kuulla millaista heidän maassaan on esim. miten homoihin suhtaudutaan, onko paljon varkautta, millaista koulutus ja työskentely on jne.

Sitten oli iso ryhmätyö. Jokaisen ryhmän piti tutustua yhteen uskontoon, jotka kaikki oli suurimpia uskontokuntia. Minun ryhmällä oli Jehovan todistajat ja oli kiva kun sai kyseltyä vastauksia sukulaiselta! Opettaja oli oikein tyytyväinen ja lisäkysymyksiäkin sateli. Lisäksi minulla oli erilaisia lehti näytteitä, joita Jehovan todistajat jakaa ihmisille.
Kaikista esitetyistä uskonnoista koottiin uskontotaulukko.



Perheen vuorovaikutusta tukevat menetelmät
Tällä kurssilla oli ensin muskari juttuja, käytiin eri musiikin tyylilajeja läpi ja miten niitä eri tyylejä voi hyödyntää lasten kanssa. Piti pareittain aina etsiä tietoa siitä annetusta tyylilajista ja joku näytekappale. Minä jouduin olemaan yksin, koska en päässyt ekoille tunneille, mutta eipä ollut suuri homma etsiä lastenlaulujen esittäjiä ja kappaleita.
Sitten oli ryhmätyö: neljässä ryhmässä piti kehitellä lapsille musiikki/leikki tapahtuma, joka kestää n.20minuuttia. Kaksi ryhmää meni johonkin avoimenpäiväkodin pihalle ja me + toinen ryhmä oltiin koulun kampuksen päiväkodin pihalla.
Meidän ryhmällä oli alkusanat/esittely/kerronta mitä tapahtuu, Sitten aloitettiin lasten nimikierroksella loruttelu/laululla tossu ja sukka,  sitten musiikki stop (kerrotaan kuinka liikutaan kun musiikki soi, ja kun musiikki lakkaa pitää mennä kyykkyyn ja taas kerrotaan uusi tapa liikkua, musiikki soimaan jne.), sutsisatsisatsaa, jos sul lysti on ja metsämökin ikkuna. Sitten siirryttiin sivuun ja tuli toinen ryhmä vetämään oman juttunsa. Se meni kyllä tosi hyvin ja oli tosi kivaa!

Seuraavaksi tällä kurssilla oli perheliikuntaa. Käytiin ensin teoriassa läpi, miten ja miksi perheliikuntaa järjestetään ja sitten pitikin alkaa yhdessä suunnittelemaan perheliikuntatapahtumaa. Luokan kanssa päätettiin aihe ja ryhmissä suunniteltiin pisteet.
Yhtenä iltana se sitten toteutettiin koulun kampuksella toimivalle päiväkotiryhmälle, josta tuli lapset vanhempineen meidän sirkus seikkailuun!

Kolmas osa-alue oli ilmaisulliset menetelmät.
Ekoilla tunneilla oltiin ulkona ja oli sellainen ryhmä tehtävä, jossa saatiin tyhjät tauluraamit, raami piti laittaa maahan ja siihen piti kerätä luonnosta (maasta) tuotteita ja kehittää tarina. Meillä oli aika hauska tarina roskan näkökulmasta, joka opetti, ettei roskat kuulu luontoon.

Sitten ryhmissä kierrettiin kuuden rastin aistirata, jonka opettaja teki ulos meidän miettiessä raamitehtävää. Siinä oli: hajuaisti rasti, istuttiin penkillä ja piti haistella mitä hajuja ympäriltä tulee. Makuaisti rata, jossa saatiin maistella vadelmaa, mustiikkaa ja puolukkaa ja ne piti tunnistaa ja miettiä miltä maistui.
Näköaisti rastilla katseltiin paperiputki kiikareilla ja piti etsiä, jokin omaa silmää miellyttävä kohde.
Tuntoaisti rasti, jossa oli kaksi pussia joihin piti katsomatta työntää kädet ja arvata mitä siellä on (multaa ja nurmea). Kuuloaisti rastilla kuunneltiin mitä ääniä ympäristöstä kuuluu.
Ja vikassa paikassa piti etsiä ympäriltä jotain kaunista, pehmeää, kovaa, pyöreää jne. ja miettiä mitkä näkyvillä olevista asioista ei kuulu luontoon.

Sisällä meille opetettiin satuhierontaa.

Toisilla tunneilla oli sokerimaalausta sekä ruokataidetta. Sokerimaalaus meni niin, että laitettiin purkkiin sokeria 2 osaa ja kuumaa vettä 1 osa ja sekoitettiin ja jäähdytettiin. Sitten sokeri vedellä laveerattiin koko paperi ja sitten roiskittiin menemään vesiväreillä.
Ruokataiteessa maalailtiin erilaisilla syötävillä asioilla kuten kiisselillä, joka värjättiin vihreäksi ja punaiseksi, lasten erivärisillä pilteillä ja maalaus välineenä omat sormet tai maissinaksut. Tämä on ainakin turvallista maalausta pienten kanssa, koska ei haittaa vaikka maistelisi.
Sitten opeteltiin erilaisia köröttely loruja pehmolelujen kanssa.
Ja viimeisenä oli vielä ´´porkkana tehtävät`` eli pusseissa oli jotain tekemistä sekä ohjeet. Esim. pallo jota pitää vieritellä lattialla, samalla jutellen päivän tapahtumia, tai leikki astiat ja piti leikkiä teehetkeä. Nämä siis tarkoitettu vanhemman ja lapsen vuorovaikutusta parantamaan.





Vaihtoehto pedagogiikat
Käytiin läpi eri pedagogiikkojen erityispiirteet, kehitys/kasvukaudet, välineet, työskentely, toimintatavat ja katsottiin video pätkät: Montessoripedagogiikka, Steiner pedagogiikka, Reggio Emilia, Freinet.
Lisäksi oli aktiivisesta oppimisesta pieni teoria pätkä ja sitten vielä yksityisestä päivähoidosta.
Montessoripedagogiikkaa läpi käydessä askarreltiin tunnustelu kortit, eli ideana on, että lapsi samaan aikaan pystyy näkemään sekä tuntemaan esim. numerot, aakkoset tai muodot.
Steiner pedagogiikkaa läpi käytäessä piirrettiin jollain oudoilla liiduilla, joiden väri levisi, kun siveli märällä pensellillä päälle.
Reggio Emilian ja Freinetin läpikäynti tunneilla tehtiin leikin valinta kortteja sekä sellainen ohje kortti, jonka avulla lapsi (joka ei osaa lukea) pystyy itse tutkia asiaa. Esim. piirretään siemeniä, multaruukku, vettä/kastelukannu = ? Lapsi istuttaa siemenet multaan ja kastelee ja seurailee mitä tapahtuu, no sieltähän kasvaa joku kasvi sitten.
Tai vettä + pakkanen = ? --> vesi jäätyy, jääpaloja + aurinko = ? --> jää sulaa.
Käytiin myös tutustumassa Montessori ja Steiner päiväkoteihin ryhmän kanssa.
Vikalla tunnilla oli koe.




Kirkkovuosi ja juhlapyhäperinteet
Käytiin ensin läpi mitä kaikkia juhlaperinteitä kelläkin on, käytiin kirkkovuosi läpi ja sitten alkoi sadella tehtäviä: parityö, jossa piti annetusta juhla-ajasta kirjoittaa A4 esittely, miettiä hartaus kaikkine sisältöineen (rukous, virret, toiminta, raamatun kertomus...), millainen alttari voisi olla ja miten aihetta voi käsitellä lapsiryhmän kanssa.
Lisäksi piti itsenäisesti käydä katsomassa jotain messua ja raportoida siitä.

Yhdillä tunneilla käytiin läpi miten godliplayta ja lattiakuvaa tehdään/vedetään.
Mietittiin messun sisältöä ja kuinka messusta saa lapsilähtöisen.


Tukea tarvitseva perhe
Opettaja kertoi kaikilla tunneilla pätkissä ´´Maken`` tarinaa ja sitä kautta päästiin aina eri aiheeseen. Aiheina oli erilaisia kriisejä; vanhempien ero, alkoholisti vanhempi/vanhemmat, perheväkivalta, jos perhe joutuu onnettomuuteen tai vanhempi/vanhemmat kuolee.
Tunnit oli aika keskustelu pohjaisia. Opettaja halusi kuulla meidän mietteitä ja suunnitelmia eri asioihin ja sitten katsottiin tietysti myös oikeat toimintatavat. Piti myös kehitellä ryhmissä eri käyttötapoja saippuakuplille, pehmoleluille, kankaalle jossa oli puun kuva, paperille, jossa oli puu ja liimattavia tarroja, tunnekorteille.. Piti siis miettiä joku kriisi, ja miten käyttäisi kyseistä tuotetta apuna lapsen kanssa käsiteltäessä asiaa.



Perhepolitiikka
Tämä taas oli jotenkin ihan mielettömän vaikea kurssi, johtuen siitä, että en ymmärrä minkään politiikan päälle yhtikäs mitään. Ja joku yhteiskuntavaikuttaminen.. MITÄ?!?
Saatiin tältäkin kurssilta ´´ihan pieniä`` tehtäviä. Yksi oli semmoinen ´´pieni projekti`` eli 10sivua poverpointilla omasta/parin kanssa/ pienryhmässä valitsemasta aiheesta, esim. meillä oli lapset ja perheet ja tarkennettuna nuoret perheet. Siitä sitten mitä se tarkoittaa ja kuinka he vaikuttaa yhteiskunnassa..

Tunneilla kirjattiin pääasioita siitä, mitä perhepolitiikka on, leikeltiin lehdistä kuvia aiheesta ´´minun elämä`` ja ´´yhteiskuntani``

Etätehtävänä oli täytettävä paperinippu aiheesta kelan etuudet lapsiperheille, piti lukea hesarista juttu joka käsittelee lapsiperheitä ja kirjoittaa siitä omat mielipiteet. Toisena etätehtävänä oli ottaa selvää miten kunta ja seurakunta toimii (kuka tekee päätökset, kuka valitsee päättäjät yms.)



Monikulttuurinen kasvatustyö
Käytiin läpi tähän liittyviä termejä, mitä ne tarkoittaa, oli mielipide janaa (ovi seinä - erimieltä, ikkuna seinä - samaa mieltä, opettaja esitti aiheita ja sen mukaan mitä mieltä itse on, liikuttiin luokassa), oli taas keskustelu tunti ulkomaalaisten kanssa, tällä kertaa SKI-ryhmäläisiä (eli suomenkielen intensiivi kurssi) ja minulla ja parillani oli kiinalainen nainen, jonka kanssa juteltiin kiinan ja suomen juhlista.
Seuraavalla tunnilla kaikki sai kertoa mitä oli jutellut SKI:läisen kanssa.

Yhdillä tunneilla katsottiin elokuva ja sitten saatiin erilaisia ihmisoikeuksia ja niistä piti valita 10 omasta mielestä tärkeintä ja littaa vielä tärkeys järjestykseen pyramidiin.

Viimisiltä tunneilta olin pois, mutta sain materiaalit ja tehtäväksi mind mapin monikulttuurisen kasvatustyön erityispiirteistä, sekä suunnittelu tehtävän päiväkotiin monikulttuuriseenkasvatukseen.


Lastensuojelu
Käytiin läpi lastensuojelulaki, mietittiin mitä mikäkin tarkoittaa ja toteutuuko ne suomessa. Sitten askarreltiin ryhmissä erilaisia perheitä (sateenkaari perhe, yh-perhe, monikulttuurinen perhe, suurperhe, uusioperhe...) ja niille piti kehittää tarina.
Käytiin jokainen tarina luokassa läpi ja mietittiin mitkä olisi kyseisen perheen suojaavia tekijöitä, riskitekijöitä, mitä palveluja heille on ja mitä me suositeltaisiin heille avuksi.
Etätehtävänä piti lukea Christine Välivaaran kirjoittama ihmeet tapahtuvat arjessa - kiintymyssuhteissaan traumatisoituneiden lasten tukeminen varhaiskasvatuksessa. Ja sitten vastata muutamaan kysymykseen.
Käytiin myös läpi lastensuojeluilmoitus velvollisuus.
Lisäksi opettaja kertoi romanikulttuurista, sillä siitä kuulemma ollaan liian vähän perillä ja niitäkin lapsia päiväkodissa kuitenkin on, se oli tosi kivaa ja mielenkiintoista!





Tänään kävin tutustumassa seuraavaan harkka paikkaan ja ainakin he kaksi työntekijää, ketkä tapasin, oli ihan hurjan mukavia ja tullaan ihan varmasti hyvin juttuun!
Työajatkin on ihan loistavat ja lisäksi työpaikalla on hyvät parkit, ei tarvi siitäkään stressata mihin auton saa. Innolla odotan tulevaa, vaikka ainakin nyt tuntuu, että tuo avoin toiminta ei ehkä ihan ole se mun juttu, mutta ajatushan voi tuossa muuttuakin vielä! Ja onneksi tuolla paikassa on myös kerhotoimintaa, ettei kokoaika ramppaa pelkkiä vanhempia.

Ja nyt saa taas heittää kysymyksiä kommentti boxiin, jos joku asia jäi mietityttämään/haluaa tietää enemmän!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi ♥