8.12.2015

Työssäoppi: Avoin varhaiskasvatus & sokerimaalauksen ohje

Viimisen vuoden työssäoppijakso 1/3 suoritettu!
Eli tämä harkka oli avoin varhaiskasvatus ja työpaikkana siis avoinpäiväkoti.

Avointa oli jokapäivä, kokonaista päivää/puoliväivää, lisäksi oli aamupäiväkerho (pienten 2,5-4-vuotiaita) ja iltapäiväkerhoa (3-5-vuotiaita).
Avoin päiväkoti on siis perheiden kohtaamispaikka. Sinne tulee vanhempia (tai joskus käy myös perhetyöntekijöitä ja miksei perhepäivähoitajiakin) lapsien kanssa tutustumaan ja viettämään aikaa muiden kanssa.
Vastuu lapsista on sillä kuka heidän kanssaan tulee.
Henkilökunta pitää seuraa, juttelee, järjestää ohjelmaa, keittelee kahvia ja valvoo, että sääntöjä noudatetaan.

Tuolla avoimessa on tosi paljon kaikkea ohjelmaa ja heillä on facebook sivutkin, jonne kirjoittavat aina tapahtumakalenteria.
Minun harjoitteluaikana oli perhetatami, laulutuokio, isänpäivä askartelua, mäkki päivä (henkilökunta kokosi listan, asiakkaat maksoi omansa ja henkilökunta kävi hakemassa mäkkäristä ruuat ja toi avoimeen), hiustenleikkuuta edullisesti, lettupäivä, halloween juhla, perhekoutsi kävi esittäytymässä ja vikana päivänäni kävi vielä ravintoterapeuttikin.
Itse vedin myös perhetatamia, laulu-leikkituokiota ja sokerimaalauksen ja lisäksi tein kirjallisen kyselyn lasten median käytöstä ja tein siitä koosteen.
yksi isänpäiväkortti askartelun malleista

halloween juhlan look

Perhetatamilla minä pidin ensin varjoleikkejä (se iso leikkivarjo, missä menee esivärisiä ´´kakkupaloja/kolmioita/raitoja`` mitä lie)
Sitten olin tehnyt pehmonoppaan kuvassa olevat kortit ja jokainen lapsi sai vuorollaan heittää noppaa ja sitten yhdessä tehtiin. Lopuksi oli vielä pallohierontaa, oli tarkoitus että aikuiset hieroo lapsia, mutta sitten lapsetkin innoistui hieromaan vielä vanhempansa.


Sitten oli tosiaan se sokerimaalaus, josta tykkäsi lapset sekä aikuiset.
Sokerimaalauksen ohje:
sekoita kuppiin 2 osaa hienosokeria ja 1 osa keitettyä vettä, sekoittele (esim. minä laitoin sokeria 2dl ja keitettyä vettä 1dl).
Odota käyttöä, kunnes jäähtyy sen verran, ettei tule vammoja vaikka kippaisi päälle.
Sivele sokerivettä pensselillä paperi täyteen (ei tarvi paksua kasaa, sen verran vaan, että sitä on jokapuolella paperia - mitä paksummin sitä on, sita kauemmin kestää kuivua).
Vaihda pensseli ja ala maalata vesiväreillä. Käytä siis vesivärejä, niinkuin normaalistikin käyttäisit; kastat veteen, otat väriä ja paperille. Huom! Ei pysty tehdä tarkkoja kuvia, koska väri alkaa levitä ja ´´elää`` sokeriveden päällä.
Kuivumisen kesto riippuu siitä kuinka paksulti sokerivettä laittoi ja kuinka märkää vesiväriä laittoi.
Omassani ei paljoa ollut ja kesti kuivua n.tunnin.
Pinta jää vähän tahmeaksi, mutta siitä ei kuivuttua tartu väriä. Pinta on myöskin kiiltävä sokerin ansiosta.


Laulu-leikki tuokioon tein itse suurimman osan korteista, kaksi korttia lainasin työkaverilta.
Kuvassa käyttämäni omat kortit.
Kortteja oli enemmänkin, mutta otin vain sen verran mitä lapsia oli, sillä jokainen lapsi sai vuorollaan ottaa laulupussista yhden kortin.
Kun kortit oli käyty, otettiin soittimet, joita lapset sai soittaa ja samalla laulettiin a ram sam sam ja hepokatti. Lopuksi ´´suljen soittorasian`` -laulu

Ensin jännitti tosi paljon se vanhempien kanssa jutustelu, kun ei tiennyt yhtään mitä heidän kanssaan juttelisi, mutta kun tutustui kokoaika paremmin niin kyllä se juttukin alkoi luistaa ja oli tosi rentoa ja mukavaa olla.

Kerhot taas meni alusta asti aika rennosti, koska siinä on se perus juttu samaa, kuin päiväkodissa, lapset vaan on tosi lyhyen ajan (2tuntia ja toisessa kerhossa 3 tuntia) ja lapsia on vähän.

Kivaa oli, mutta kun ennen ajattelin, että en kyllä halua avoimeenpäiväkotiin töihin, niin nyt tiedän, että en halua. Kyllä ne lapset ja niiden kanssa kaikki tekeminen on se juttu miksi haluan tätä tehdä, ei niinkään innosta rupatella vanhempien kanssa päivät pitkät.

Syy, miksi kirjoitin tämän vasta nyt, on se, että mun arviointi piti olla vasta tänään, kun ohjaajani oli kipeä viimeisellä viikollani, jolloin arvioinninkin piti olla, mutta toki hän on taas kipeä, joten arviointia ei nyt edes suoriteta niin niinkuin pitäisi, vaan haen vain ne paperit - vien opettajalleni ja ope sitten soittaa työpaikkaohjaajalleni ja sopivat numerosta ja sitten käyn kuulemassa sen opettajalta. Inhottavaa, mutta eipä mahda minkään.

Nyt meillä on menossa tukeatarvitsevan lapsen teoriat, joista kokoan taas kurssien päätyttyä postauksen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi ♥