21.1.2016

Tukea tarvitseva lapsi -teoriat (opiskelu postaus)

Meillä oli ennen joululomaa 2vk + 2pv koulua, teoriaa ja joululoman jälkeen 2viikkoa ja nyt sitten alkaa tulan (tukea tarvitsevan lapsen) harkka.

Eli tuttuun tapaan kerron vähän mitä kursseja teoria osuudessa oli.

lasten pitkäaikaissairaudet
Käytiin läpi mitä pitkäaikaissaurauksia lapsilla on, miten mitäkin huomioidaan/hoidetaan töissä.
Käytiin läpi diabetes, epilepsia, astma ja kaikki allergiat, reuma.
Viimisellä tunnilla oli ´´koe`` jossa sai käyttää omia materiaaleja. Ja ihan lopuksi meille esiteltiin Diabetikon pumppu, erilaisia kyniä ja halukkaat sai mitata omat verensokerit. Minäkin uskalsin pistää itse itseäni sen jälkeen kun luokkalainen oli ensin pistänyt minua!

Kasvun ja kehityksen häiriöt
Tällä kurssilla koottiin mindmap erilaisista (alle kouluikäisten) kasvun ja kehityksen häiriöistä, käytiin kaikista yleisimmistä tiedot läpi ja kirjattiin mindmappiinkin tärkeimmät huomiot.
Häiriöitä, joita opiskeltiin oli:
Kielelliset häiriöt, sosiaalisemotionaalisethäiriöt, tarkkaavuuden ja keskittymisen häiriöt, ADHD(ylivilkkaus) ja ADD(alivilkkaus), motoriset vaikeudet, hahmotus häiriöt, sensorisen integraation häiriö (SI-häiriö), Autisminkirjosta käsiteltiin tarkemmin autismi ja asperger, sekä vielä vähän kehitysvammoja.
Näihin kaikkiin myös mietittiin erilaisia tukimuotoja.

Yhdillä tunneilla tehtiin tunnekortteja pareittain koulumme kehitysvammaisten luokalle.

Erityiskasvatuksen menetelmät sekä Moniammatillinen työ ja tukijärjestelmät
Käytiin erilaisia menetelmiä läpi, mitä voi käyttää tukea tarvitsevien lasten kanssa.
Opeteltiin myös joitain tukiviittomia ja tutustuttiin papunettiin (joka minulle kyllä oli jo tuttu).
Piti myös tehdä kirjoitus ja mindmap valitsemastaan kasvun- ja kehityksen häiriöstä, siinä piti kertoa miten tuo häiriö näkyy/vaikuttaa, mistä se johtuu ja miten sellaista lasta voidaan auttaa (tukimuotoja).
Meidän luokka pääsi tutustumaan kehityvammaisten (vai olikohan vain autistien?) lasten & nuorten hoitopaikkaan (eli semmoinen, jossa he ovat 3päivää/kk = tukimuoto perheelle), mutta itse en päässyt sinne, sillä olin oman lapsen kanssa sairaalalla.
Tunneilla aika paljon opettaja kertoi omia kokemuksia ja niiden pohjalta keskusteltiin.


Työnohjaus ja työssäjaksaminen
Juteltiin aika paljon viime harkasta, sekä mitä ongelmia ollaan ylipäätään työharkoissa koettu ja yhdessä mietittiin niihin ratkaisuja.
Mietittiin työroolia ja kuinka oma henkilökohtainen elämä, menneisyys, ongelmat, murheet yms. pitää unohtaa juuri sillä hetkellä kun astuu töihin ja siihen työrooliin.

Lisäksi oli Äidinkieli kurssi 4Joka siis tarkoitti opinnäytetyötä. Minä sain omani tänään tulostettua eli se on täysin valmis.

Kokonaisuudessaan mielenkiintoisia kursseja, tai tämä aihe on mielenkiintoinen ja innolla odotan alkavaa harkkaa integroidussa päiväkotiryhmässä! Harkka kestää taas 6 viikkoa, + näyttöviikkojen välissä yksi viikko talvilomaa, jota myös odotan innolla!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi ♥