15.3.2016

Tukea tarvitsevien lasten ja perheiden kohtaaminen ja ohjaaminen

Nyt on siis taputeltu toisiksi viimeinen työssäoppi/näyttö, joka tosiaan oli tukea tarvitsevien lasten ja perheiden kohtaaminen ja ohjaus. Käytiin ennen harkkaa paljon TEORIAA aiheesta ja jo se oli hurjan mielenkiintoista ja tykkäsin kovasti.
Työssäoppijaksolle sai mennä kutakuinkin minne vaan, koska jokaisesta ryhmästä löytyy lapsia, jotka tarvitsee tukea jossain asiassa.
Minä kuitenkin halusin ryhmään, missä on oikeasti kunnolla tukea tarvitsevia ja hain sitten yhteen päiväkotiin missä on pinten ryhmä (alle 3-vuotiaat), kaksi integroitua ryhmää sekä yksi pienryhmä ja pyysin päästä nimenomaan integroituun ryhmään. Ja pääsinkin.
Työjakso oli todella opettavainen, mielenkiintoinen ja kaikkein kivoin paikka missä olen koskaan ollut! Tykkäsin siis todella todella paljon. Ja niinpä sitten menin kysymään johtajalta jos voisin mennä viimisellekkin harkalle sinne, ja se kävi oikein hyvin ja kehoitti myös menemään samaan ryhmään niin on lapset jo valmiiksi tuttuja.

Tämän harjoittelun aikana opin uusia tukiviittomia, paljon kärsivällisyyttä!, pääsin vetämään KUTTUa (kuvin tuettu leikki) ja KILIÄ (kieli ja liikunta) sekä jumpparataa ja aistirataa.
Olen myös kehittynyt hurjasti siinä, etten ensimmäisenä sanoisi ´´EI....`` vaan korvaan sen, esim. en enään kiekaise ´´Ei saa juosta käytävällä!`` vaan ´´mennään kävellen!`` tai jos joku lapsi tekee jotain mitä ei saisi, esim. kiusaa toista niin en ensimmäisenä ole ei ei ei, vaan senkin voi hoitaa vaikkapa kysymällä lapselta itseltään, että oliko kivasti tehty?

Näin myös aivan erilaisen toimintatavan, kuin mitä muissa paikoissa, tuolla mm. lasten ei ole pakko nukkua päiväunia, vaan mennään lepohetkelle kuuntelemaan satua n. puoleksi tunniksi, jonka jälkeen saa mennä hiljasiin leikkeihin - jos lapsi nukahtaa niin annateen nukkumarauha kyllä.
Lapset myös melko vapaasti saa mennä toisiin ryhmiin tai käydä pyytämässä toisesta ryhmästä kaverin omaan ryhmään. Myös esim. ulkoiluun ei välttämättä mennä niin että kaikki menee yhtäaikaa pukemaan ja pihalle, vaan jos joku haluaa sinne aiemmin niin yritetään mahdollistaa se ja muut sitten voi mennä vähän myöhemmin.
Tuossa integroidussa ryhmässä missä olin, on yhteensä 13 lasta, joista 3 on eskarilaisia eli klo 9-13 eskari ryhmän kanssa ja yhtenäkään päivänä ei kyllä ollut täyttä kymmentä lasta paikalla!
Joten toteutus mahdollisuudetkin on ihan erilaiset, kun lapsia on vähemmän ja heidät on myös oikeasti mahdollista kohdata jokainen yksilönä kaikessa rauhassa.

Lapsilla oli kuvat puheen tukena kaikissa tuokioissa, tapahtumissa, aamupiirissä ja lisäksi oli seinällä leikinvalinta kortit. Jokaisella oli myös omat eläin merkit esim. mun merkissä luki PETRA ja kuvana oli koala, nämä myös viitottiin.
Muista mun tekemistä jutuista en tajunnut ottaa kuvia, mutta tässä esim. mun jumpparata - kuvitettuna lapsille. Eli tästä käytiin ensin läpi, että mitä tehdään ja missä järjestyksessä.

 
En kokenut työn integroidussa ryhmässä olevan mitenkään sen raskaampaa kuin normaaleissakaan ryhmissä, oikeastaan omalla tavallaan rennompaa kun ilmapiiri oli kiireettömämpi kun lapsia oli vähemmän. Olisi kyllä ihan unelma työpaikka!
Innostuin myös vielä entistä enemmän noista tukiviittomista ja ehdottomasti haluan oppia mahdollisimman paljon lisää!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi ♥