1.4.2016

Ilmaisutaitojen ohjaus -teoria

Kuukauden verran koulua taas takana ja maanantaina käynnistyy VIIMEINEN työssäoppi, huhhuh!!!
Kuukauden aikana luokkamme oli jakautunut aika tasan kahtia, osa opiskeli vain 2viikkoa jotain monikulttuurisuuden juttuja ja me toinen puoli opiskeltiin ilmaisutaitojen ohjausta.
Toisella porukalla on kahdeksan viikon harkka (ja osa heistä lähti ulkomaille suorittamaan sen) ja meillä on kuuden viikon harkka.
Meidän ilmaisutaitojen ohjauksen kursseihin kuului:

Kuvallinen ilmaisu
Ekana päivänä aloitettiin kuumailmapallon tekoa liisteröimällä. Lisäksi tehtiin taidetta puhaltamalla pillin kanssa mustetta paperille, joka kuivumisen jälkeen vielä maalattiin. Tehtiin myös kirahvit maalaamalla ja hiilellä päälle piirtämällä.

Toisena päivänä maalattiin pallot semmoisella kovettavalla mössöllä (gessolla), sahattiin paksusta pahviputkesta korit ja nekin maalattiin tuolla kovettavalla aineella. Samalla aineella maalattiin myös paperit taulupohjiksi.
Kun gessot oli kuivunut päästiin maalaamaan pallo ja kori. Tauluun meidän piti maalata palmuranta.
Lisäksi maalattiin pääsiäisaiheinen kuva.

Yksi etätehtävä oli sellainen, että piti kotoa ottaa kierrätys materiaaleja ja niistä kehittää askartelu. Minä otin mahvilaatikon, pahveja, jugurttipurkkeja ja sanomalehteä ja tein akvaarion.






Draama ja puheilmaisu
Ekana päivänä keskityttiin puheilmaisuun. Koko päivä meidän piti seisoa sekä istua oikeassa ryhtiasennossa, opettaja huomautti aina heti jos alkoi ´´löysäilemään`` esim. kädet oli seistessä pidettävä kropan vieressä rentona ei vaikkapa puuskassa.
Tehtiin hengitys harjoituksia sekä opeteltiin tuottamaan puhe alhaalta (sen siis piti tuntua painettaessa jenkoista). Oltiin kuin jotain hölmöläisiä kun piti jokaista kirjainta venyttäen ja sanoja eritavoin painottaen hokea ryhmissä ja erikseen monta kertaa ´´tulkaa meille syömään mummon maukasta mämmiä`` Teoriassa käsiteltiin millaista on oikeanlainen puhe ja kuinka eri painotuksilla saa aikaan erilaisia reaktioita. Oli meillä myös impro harjoituksia; piti mm. kahdessa pienryhmässä jokaisen vuorollaan kertoa tarinaa ja ´´yleisöstä`` porukka heitteli kaikkia sanoja jotka piti liittää tarinaan sen kummemmin miettimättä.
Tehtiin myös erilaisia venytyksiä ja pari jooga liikettä ja kasvojumppaa ja naaman rentoutuksia.

Draamaa käytiin tokana ja kolmantena päivänä. Tehtiin prosessi draamaa sadusta Mäyrän jäähyväislahjat, kolmessa pienryhmässä.

Nukketeatteri
Tämä oli tosi lyhyt kurssi. Tehtiin vaan huovuttamalla omat nuket (tai minä tein kolme kun vähän innostuin) ja opettaja kertoi mitä kannattaa huomioida kun pitää nukketeatteria ja hyväksi kokemiaan vinkkejä.

Taide ja ilmaisukasvatus
Käytiin taide- ja ilmaisukasvatuksen osa-alueita läpi ja miten niitä voi toteuttaa tuokioina ja ihan siinä arjessa. Piti myös viedä kotoa vanha villasukka tai -lapanen ja siitä tehtiin ´´oma kuva``



Musiikki ja luova liikunta
Eka päivä oli enemmän sitä luovaa liikuntaa ja rytmejä, mutta jouduin lähtemään kesken päivän hakemaan Keviniä tarhasta.
Toinen ja kolmas päivä laulettiin, rytmiteltiin rummuilla, soitettiin eri soittimia ja yhdistettiin musiikkia ja liikettä.



Opintojen teoriat alkaa olla purkissa! viimisen työssäoppijakson jälkeen on vain yksi viikko koulua, kun käydään vielä jotain yrittäjyys juttuja läpi ja sitten se onkin siinä! Jotenkin kummasti alkaa syke kohota aina kun ajattelee, että tää on kohta ihan oikeasti ohi!

Vielä mä pyytelen teitä äänestämään Ditaa seiskan Mainioin Mirri kisassa!!

TÄSSÄ SUORA LINKKI ÄÄNESTYKSEEN


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi ♥