22.6.2016

Alanya Dimcay ja Dim-tippukiviluola

Olin ennen reissua lukenut, että Turkissa suht lähellä Alanyaa on dim-joki, jonka varrella on kelluvia ravintoloita, hienoja vesiputouksia sekä Dim-tippukiviluola.
Olin myös lukenut, että sinne on helpoin mennä paikallisella bussilla Dimcaylle päätepysäkille asti ja näin sitten tehtiin.
Hypättiin bussi numero 10 kyytiin, matka maksoi meiltä kolmelta 5liiraa eli n. 1,50€.
Päätepysäkillä ihmeteltiin, että mihikkäs meidän pitää lähteä, oltiin joen perällä.
Pyörittiin hetki, kunnes paikallinen mies kysyi minne ollaan menossa. Kysyttiin tietääkö hän missä on Dim luola ja hän näytti kartasta sen sekä kertoi mihin suuntaan pitää lähteä. Oltiin jo lähdössä, kunnes hän huusi perään, että ettekai te kävellen ole menossa, tarvitsette auton. Miten niin? No matkaa sinne on 13km.
Todettiin, että ei meillä ole autoa.
Tämä paikallinen ehdotti, että hän voi autollaan meidät sinne viedä, odottaa meitä ja tuoda takaisin, maksuksi pyysi 80liiraa eli n. 24,40€.

Hypättiin kyytiin ja päästiin perille. Sisäänpääsy maksoi aikuiselta 15liiraa eli vajaa 5€
Dim-tippukiviluola on maailman kolmanneksi pisin tippukiviluola.

Onneksi tajuttiin jättää rattaat autoon, koska niistä olisi ollut enemmän haittaa kuin hyötyä, luolassa nimittäin mentiin kokoaika jyrkkiä portaita ylös alas ja se oli todella pitkä!

Oli kyllä käymisen arvoinen paikka, todella upea!
Matkalla oli penkkejä, pillinsoittaja (rauhallinen musiikki kaikui koko luolassa), hienoja kivimuodostumia ja pieniä vesiä (en tiedä miksikä niitä sanotaan kun ne ei tosiaan ollut jokia tai lampia vaan hyvin pieniä ´´kivikuppeja`` missä oli vettä).

Luolan perällä oli sitten kivasti valaistu isompi vesialue, johon ei päässyt koskemaan. Se oli upea! Kuvat ei tosiaan anna oikeaa kuvaa paikasta!

Ilmasto oli todella kostea, nihkeä ja kyllä siellä rappuja kavutessa hengästyi! Kuitenkin siellä oli ihanan viileä ulkoilmaan verrattuna.

Paikallinen mies todella odotti meitä ulkona olevassa kahvilassa ja lähdettiin takaisin.
Perillä todettiin, että ehkä ne putoukset on siellä jossain joen varrella, mutta ei lähdetty summamutikassa kävelemään joenvartta pitkin vaan lähdettiin takaisin bussilla, joka tulikin juuri sopivasti.

Myöhemmin karttaa tutkiessa totesin, että paras ratkaisu olisi varmaan ollut ottaa taksi Alanyan keskustasta sinne luolalle..
Että ihan vinkkinä, ei, se luola eikä putoukset ole dimacayn päätepysäkillä.

1. Anonyymi24.6.16

Hyvä että saitte kyydin eikä tarvinnu apostolin kyydillä mennä. Useasti ulkomailla höynäytetään turisteja joilla ei ole mitään käsitystä kohteesta tai välimatkoista. Saatetaan huijata turistia että matkaa on paljon eikä kävellen kannata lähteä mutta hei tarjoan edullisen kyydin teille. Sitten kierretään autolla turistin huomaamatta 10km ja saadaan pää pyörälle. Lopulta kohde on melkein vieressä mistä alunperin lähdettiin. Mutta nämä on näitä... tulevia matkoja ajatellen.. ;)

1. Onko sulla faktaa tietoa että tuolta olisi päässyt kävellen? Koska katsottiin kyllä karttaa ja siinäkin matka näytti saakelin pitkälle.