16.6.2016

Turkki - Alanya

Heippa kaikille!
Kotiuduttiin eilen päivällä ja meitä vastassa oli Niina ja Niklas, jotka siis olivat pitämässä kisuista huolta meidän reissun ajan.
Niina kertoi miten kissojen kanssa oli sujunut ja me kerrottiin meidän matkasta ja annettiin tuliaiset.
Nähdään sitten ensiviikolla paremmalla ajalla. Mutta nyt näpyttelen pitkän pätkän meidän reissusta kokonaisuutena sekä vähän tietoa, jos joku on Alanyaan menossa.

Meillä oli oikein kiva loma, joka päivä paistoi aurinko, paitsi viimeisenä päivänä oli pilvistä, lämmintä oli joka päivä 32-37c. Iltaisinkin vähintään 25c. Pimenemään siellä alkoi jo puoli yhdeksältä illalla.

Lennotkin meni ihan hyvin, sinnepäin mentäessä Kevin nukahti heti nousun jälkeen ja nukkui reilu 2h (lento kesti 3h30min.) ja loppuajan söi eväitä, väritteli ja pelasi tabletilla. Takaisin tullessa ei suostunut nukkumaan niin pelasi ensin ja lopulta nukahti reilu tunniksi, heräteltiin laskun aikana.

Reissussa Kevin nukahti rattaisiin tai sitten nukkui pikku päikkärit hotelli huoneessa. Yhtenä iltana nukahti iltapalalle, kun ei ollut ehtinyt nukkua päikkäreitä. Myös iltaisin tuli uni tosi nopsaa kaikilla puuhakkaiden päivien päätteeksi.
Vähän Keviniä kiukutti päivittäin, luulen sen johtuvan osittain kuumuudesta ja osittain siitä, kun Kevinille on niin tärkeää että on toistuvat rytmit ja tietää aina mitä tulee tapahtumaan ja tuolla niitä ei tietenkään ollut.

Eurot käy melkein jokapaikassa, mutta me käytettiin turkin liiroja, koska se tuli niin meille halvemmaksi, sillä yhdellä eurolla saa reilut kolme liiraa. Luotettavia vaihtopisteitä oli joka puolella ja lisäksi kortilla sai nostettua liiroja suoraan automaatista.
Taksia käytettiin kun mentiin hotelliltamme Obasta Alanyan keskustaan ja paluu matkoilla. Matka yhteen suuntaan on reilu 7km ja taksi maksoi 20-30TL eli 6-10€.
Bussit on naurettavan halpoja, mentiin n.13km bussilla ja meiltä kolmelta se maksoi 5TL joka on n. 1.50€. Bussipysäkin merkki on kyltti jossa on D
Vettä ei siellä voi hanasta juoda, vaan pitää ostaa pullotettua vettä, mutta sekin maksaa vain yhden liiran (puolentoista litran pullo) eli n. 30cent.
Erilaisia myyntikojuja sekä ravintoloita on tienvarret pullollaan. Kojuissa he yrittää aina pyytää ihan päättömiä summia, mutta hinnan saa melkein aina tingittyä sopivaksi. Ravintolassa meillä kolmella meni rahaa ruokiin ja juomiin 70-100TL eli 21-31€

Kaupittelu siellä on kyllä todella ärsyttävää, vaikka ei edes katsoisi myyntikojuun päin niin silti sieltä huudellaan, houkutellaan, monista lähdetään jopa seuraamaan perässä, eikä kukaan usko ainakaan ensimmäisestä kieltäytymisestä. Välillä joutui todella hermostumaan, ennenkuin uskoi ettei olla tulossa. Sitten jos aijot mennä ostamaan yhtä vaatekappaletta, varaudu siihen, että sieltä tyrkytetään ja melkein pakotetaan ostamaan muutakin, ne tunkee lisää vaatetta väkisin kassiin ja vänkää vastaan.
Ja se vielä, että naiset saa paremmin tingittyä kuin miehet!
Ja hyvä kikka on myös se, jos hinta ei miellytä, niin sanoo että selvä ei sitten ja lähtee kävelemään pois, monet huutaa siinä vaiheessa, että kyllä se sopii, saat sillä hinnalla!
Sitten on myös niitä myyjiä jotka haistattelee ja alkaa raivoamaan jos ei osta heidän hinnallaan.

Taksin tilaaminen on äärimmäisen helppoa, sillä taksin tilaus nappeja on joka puolella ja taksi tulee muutamassa minuutissa. Ei siis tarvitse soitella minnekkään, painaa vaan nappia ja odottaa!

Lapsia arvostetaan suuresti, kaikissa ravintoloissa mitä me nähtiin, oli lapsille edes jonkunlainen leikkipaikka. Monissa vaatekojuissa oli erikseen lasten viihdyttäjä poikia ja Kevinin annettiin juosta ja riehua siellä ihan päättömästi ja jos minä yritin komentaa niin minua toruttiin ja sanottiin, että annan lapsen olla - ei se haittaa. Muutenkin jokapaikassa huomioitiin aina ensin lapsi ja sitten vasta meidät.

•Obassa (Alanyan vieressä) on markkinat maanantaisin ja torstaisin ja sieltä löytää kyllä halvalla syömisiä, koristeita ja vaatteita.

• Alanyan Kleopatran rannan päädyssä on Damlatas tippukivi luola, se on aika pieni ja sisäänpääsy maksaa 2€ mutta käymisen arvoinen paikka

• Damlatasin vierestä lähtee 3,5km pitkä nousu Kale linnoitukselle, monet ottaa siihen taksin, mutta suosittelen menemään kävellen jos yhtään uskoo jaksavansa, on nimittäin upeita maisemia matkallakin! Pääsy huipulle maksaa 15 TL aikuiselta eli n. 5€

• Alanyan satamasta lähtee päivän veneristeilyjä aamulla klo 9-10, mutta ne ei kuulemma enään vie rannan luoliin. Siksi me ei mentykään veneretkelle.

• Bussilla numero 10 pääsee Dimcaylle, Dim joen päätyyn. Mutta toisin kuin minä luulin, ei Dim Magarasi Cavern eli maailman kolmanneksi pisin tippukiviluola ole siinä lähellä, vaan siitä on vielä 13km matka. Kartasta huomasin, että parasta olisi varmaan ottaa Alanyan keskustasta taksi suoraan luolalle. No, me onneksi saatiin kyyditsijäksi paikallinen mies ja päästiin luolalle. Se oli todella upea! Sisäänpääsy maksaa 15turkin liiraa, eli n. 5€ / aikuinen

• Kameleita on myös paljon, niitä kulkee kuljettajan kanssa pitkin teitä, mekin nähtiin melkein joka päivä jossain päin kameli. Niillä on mahdollista päästä ratsastamaan, mutta hinnasta kannattaa sopia ennenkuin edes kosket tai kuvaat kamelia, kuljettajat nimittäin rahastaa yleensä myös kuvan ottamisesta.

Reissumme oli oikein rauhallinen ja tilaa oli jokapuolella, koska turisteja ei ollut mitenkään paljoa!
Liikenne turkissa on hyvin mielenkiintoista, joten siellä kannattaa todella katsoa milloin ylittää tien, jos ei halua jäädä alle. Kaikki ajelee vähän miten sattuu, suojateitä ei juurikaan ole, mopoilijat vetää ilman kypärää ja kipittää siellä seassa hevosiakin.

Nyt mulla ei tule mieleen oikein muuta, rupean kirjoittelemaan pikkuhiljaa yksittäisiä postauksia:
• hotellistamme (Green Garden apart),
• Damlatas Magarasista ja Dim magarasista
•  Kale castlesta.
• Oban rannasta

Heittäkää kommenttiboksiin, jos kaipaatte näiden lisäksi jotain muuta (aiheeseen liittyvää) postausta tai jos tulee jotain kysyttävää mieleen!

1. Ihanaa, että teidän reissu meni noin hyvin! <3

1. Jep! Onneksi, niin uskaltaa lähtä toistekin! ;)

2. Mä varasin just eilen meille perhematkan! Marraskuussa lähdetään! :) no okei, paljastan.. 4,5 viikoksi Thaimaahan!

3. Herttilei! Te matkustatteki paljo! :D ja noin pitkäks aikaa :o
      Mullakin haave thaimaahan mutta turhan pitkä matka ylivilkkaan lapsen kans :/
      Mä tässä mietin helmikuulle kohdetta, Dubai houkuttelis ;)

2. Anonyymi16.6.16

Ihana kuulla teistä taas :) hyvä että reissu onnistui, itse en uskalla kahden pienen kanssa lähteä... Miten Kevin tottui kuumuuteen? Musta tuntuu joskus että jopa suomen lämpötilat on mulle (ja lapsille) liikaa :D Osaako muuten Kevin uida? Mietin että jos kävitte rannassa, niin halusiko Kevin uimaan? mulla on tyttö melkein kevinin ikäinen eikä oo ikinä ollu uimassa :( toki on kesäaikaan lasten kahluualtaassa ollut mutta ei uimassa, se on tän kesän pyrkimys että päästäisiin uimaan!

1. Heippa! No Kevin oli aika kiukkunen, niinku suomessakin helteillä, me rasen kans taas totuttiin päivässä ja nyt tääl suomes on pirun kylmä! :D

Ilman kellukkeita ei vielä osaa uida, mutta käsikellukkeiden kanssa meni ihan itseksee altaissa - hyppi veteen ja ui. Meren aaltoihin en laskisi lasta yksin vaikka osaisi uida miten hyvin. Eli mereen mentiin yhdessä uimaa, altailla sai mennä yksin niin että näin hänet kuiteki koko aika :) varmaan ranta ja hotelli postauksessa kirjoittelen uimisistakin :)